وزارت نفت به‌دنبال توسعه همکاری با شرکت‌های ایرانی/تکذیب بلک لیست بودن هلدینگ انرژی پاسارگاد

طبق آخرین اعلام وزارت نفت، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در لیست سیاه وزارت نفت قرار ندارد و فعالیت توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر به قوت خود باقی است.

به‌گزارش خبرآنی، افزایش تولید نفت در ایران در زمان فعالیت دولت رئیسی به دنبال توسعه شرکت‌های داخلی و فعالیت آن‌ها در پروژه‌های نفتی و در واقع داخلی‌سازی صنعت نفت بوده است که در این بین شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نقش مهمی به‌ویژه در پروژه میدان نفتی سپهر و جفیر ایفا کرد.

موضوعی که چندان به مذاق دشمنان کشور خوش نیامد و شایعاتی مبنی بر کاهش همکاری وزارت نفت با شرکت‌های داخلی مطرح شد، اما باتوجه به اینکه سیاست دولت توسعه شرکت‌های داخلی و افزایش خودکفایی است ماجرای لیست سیاه وزارت نفت تکذیب شد.

آنطور که در نامه وزارت نفت آمده" مقام عالی وزارت مبنی بر مسدودی مطالبات احتمالی و ممنوعیت معامله با بانک پاسارگاد و کارگزاران آن به اطلاع میرساند حسب اسناد و مدارک بانک پاسارگاد سهامدار شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و شرکتهای تابعه آن نیست لذا شرکت‌های مذکور تحت عنوان شرکت وابسته یا تابعه با کارگزار بانک پاسارگاد قرار نگرفته و مشمول ابلاغیه‌های صدر الذکر نمی‌باشند. "

طبق این نامه پروژه‌های شرکت پاسارگارد با همکاری وزارت نفت ادامه دارد و این شرکت در پروژه‌های بالادست و پایین دست صنعت نفت فعالیت دارد.   در دولت سیزدهم با اقدامات و اتکا به توان داخل آمار و ارقام مثبتی ثبت شد، به‌طوری که طبق این آمار میزان صادرات نفت به عدد پیش از خروج آمریکا از برجام رسید و در سال گذشته، صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت رقم خورد.

در طول عمر دو و نیم ساله دولت مردمی سیزدهم طرح‌های کلان برای افزایش تولید نفت روند صعودی داشت؛ به‌طوری که شاهد تکمیل و راه‌اندازی فاز نخست طرح توسعه میادین سپهر و جفیر با سرمایه‌گذاری ۲.۸ میلیارد دلار بودیم که به موجب آن ۵۰ هزار بشکه در روز به میزان تولید نفت کشور اضافه شد، همچنین با تکمیل و بهره‌برداری از ۶۰ حلقه چاه میدان مشترک آزادگان جنوبی با سرمایه ۸۰۰ میلیون دلار ۶۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده شد.

علاوه بر این با تکمیل و بهره‌برداری از ۸ طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (میادین اسفند و سیوند، دانان، نرگسی، سعادت‌آباد، نفت‌شهر، کبود، لالی آسماری و منصوری آسماری) با سرمایه ۴۰۰ میلیون دلار ۴۸ هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور اضافه شد و با بهره‌برداری از طرح افزایش تولید نفت خام از میادین چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق با مشارکت شرکت‌های روسی و ایرانی با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلار معادل ۱۰ هزار بشکه در روز شاهد افزایش تولید هستیم.

همچنین با بهره‌برداری از پروژه تولید زودهنگام میدان سهراب نیز با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلار ۲۰۰۰ بشکه در روز شاهد افزایش تولید نفت در دولت مردمی هستیم. صنعت نفت ایران هم‌اکنون در همه بخش‌ها ازجمله توسعه میدان‌های نفت و گاز در خشکی و دریا، سازه‌های دریایی، احداث پتروپالایشگاه‌ها، جمع‌آوری گازهای همراه و حفاری چاه‌های افقی و عمودی، با اتکا به فعالان و سازندگان داخلی این صنعت به خودکفایی رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی، وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ کارنامه درخشانی داشته است، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز پارسال بالای ۲۰درصد بوده که تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشته و البته بخش اعظم آن متأثر از گروه نفت و گاز بوده است.

در این دولت چهار قرارداد با پیمانکاران داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای پروژه فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی و ۱۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه هفت میدان نفتی امضا شده همچنین اسناد مهمی با ۱۳ پتروشیمی برای تأمین خوراک گازی خود از ۲۰ میدان گازی امضا شد.

دولت سیزدهم برنامه داشت که امسال ۷۹ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در بخش بالادست و پایین‌دست به بهره‌برداری برساند و استارت  ۵۰ پروژه جدید نیز زده شد که با تکمیل پروژه‌های جدید صنعت نفت، قرار بود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت، ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام، ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و ۳ تا ۵ میلیون میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده شود.

هرچند که تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تکمیل شده اما برنامه‌های جدید به پایان نرسید، در واقع دولت سیزدهم با اتکا بر توان داخل توانست موفقیت‌هایی را بدست آورد که در حوزه انرژی بسیار به‌یاد ماندنی بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.