اهتمام معاونت علمی به توسعه آزادکاری با توجه به تغییرات فناوری

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نخستین همایش ملی آزادکاری (فریلنسری) با رویکرد توسعه اقتصاد دیجیتال و مشاغل آینده با حضور پرشور فعالان، اساتید و دانشجویان علاقمند به این حوزه نوین در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در این همایش که به همت بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، رییس و معاونان دانشگاه علم و فرهنگ، مسئول کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، اساتید و اعضای هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف حضور داشتند.

مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حضار در همایش و تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، اظهار کرد: ادبیات کسب و کارها و همچنین شرایط احراز برای ورود به کسب و کارها تغییر کرده است.

وی گفت: ما یک مفهوم داریم تحت عنوان آینده مشاغل و مفهومی دیگر ذیل عنوان مشاغل آینده. بدین شکل که ما در آینده مشاغلی خواهیم داشت که در حال حاضر نداریم و از سوی دیگر ماهیت خیلی از مشاغل نیز تغییر خواهد کرد که لازمه ورود به این محیط، ایجاد کسب و کارهای نوین و توانمندسازی می‌باشد.

باصولی افزود: بحث فریلنسری موضوعی است که در سال های اخیر در دنیا رواج پیدا کرده اما در کشور ما هنوز آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است. من این همایش را به فال نیک می‌گیرم و اتفاق مبارک می‌دانم. امیدوارم همکاران ما در بنیاد توسعه کسب و کار و معاونت علمی ریاست جمهوری سبب ساز ایجاد و توسعه محیطی خوب جهت توسعه فریلنسری کشور شوند و ما بتوانیم در این حوزه و در توسعه کشور عزیزمان ایران کمک کنیم.

در ادامه همایش، سهیل دادخواه، سرپرست بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ گفت: هدف همایش این بود که فرهنگ فریلنسری ترویج شود و با گردهم آمدن فعالان این حوزه، انتقال دانش و تجربه به نسل جدید انجام شود.

دادخواه تصریح کرد: دانشگاه علم و فرهنگ، جهاد دانشگاهی و معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری یکدیگر این همایش را برگزار کردند و این رویداد می تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک کند.

وی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ با ایفای نقش محوری و پیگیری اهداف بلندمدت اقدام به طراحی و تاسیس مدرسه فریلنسری به عنوان یک حلقه واسط میان اجزای زیست بوم فریلنسری کشور کرده است.

در ادامه، دادخواه با اشاره به حضور پرشور و موثر فعالان و علاقمندان این حوزه در اولین همایش فریلنسری گفت: با عنایت رئیس دانشگاه و حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، تعدادی بورسیه آموزشی کوتاه مدت برای شرکت کنندگان در این همایش در نظر گرفته شده است. افراد برگزیده ای که بورسیه به آنها تعلق خواهد گرفت، به عنوان پایلوت در تابستان آموزش می‌بینند و پس از طی کردن مسیر آموزش و کارورزی به درآمد خواهند رسید که نتایج و اثرات بعدی این فرآیند حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

دادخواه در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوان با هدف کمک به بهبود وضعیت اشتغال جوانان و توسعه اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم، گام های موثری برداشت.

در ادامه همایش، طاها ذیقیمت، مسئول کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری ریاست‌جمهوری طی سخنانی گفت: با توسعه فناوری‌های نوین تحول شگرفی در عرصه‌های مختلف به وجود آمده است که یکی از آنها اشتغال و سبک زندگی مبتنی بر فناوری است.

ذیقیمت گفت: سبک جدیدی از اشتغال مبتنی بر توسعه فناوری‌های نوین رواج پیدا کرده است که به طرز شگرفی در حال جابه جا کردن آمارها و مرزهای اشتغال است. به عنوان مثال در حال حاضر در آمریکا ۳۵ درصد فعالان شاغل به صورت فریلنسری مشغول به کار هستند، در حالی که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ این عدد به ۸۰ درصد برسد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به کیفیت بالای منابع انسانی کشور، ظرفیت خوبی برای استفاده بین المللی و کسب درآمد ارزی داریم و معاونت علمی به عنوان یک نهاد حمایتی و با توجه به تغییرات سریع فناوری در حوزه اشتغال به دنبال توسعه فریلنسری در کشور است.

ذیقیمت در پایان خاطرنشان‌ کرد: در راستای برگزاری این همایش می‌توانیم به ایجاد شبکه فریلنسری در کشور و ایجاد یک پایگاه برای فریلنسران جهت پرداختن به چالش‌ها و کمک به رفع مشکلات این افراد حرکت کنیم.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.