بازگشت برای این 2 داور چگونه است: اعتبار یا بی‌اعتباری؟

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، بعد از برگزاری مسابقات گزینشی قاره‌ای، اتحادیه جهانی وارد چالشی جدی شد. در گزینشی قاره اروپا که میزبانی‌اش را باکو برعهده داشت، اتفاقات عجیبی رخ داد. آذربایجانِ میزبان که در رشته فرنگی گزینشی اروپایی کاملا ناکام بود، در کشتی آزاد جبران ناکامی کرده و سهمیه‌هایش را تکمیل کرد اما به چه شکلی؟، به شکلی کاملا بحث‌برانگیز.

 

مبارزه نیمه‌نهایی وزن 74 کیلوگرم بین بایراموف از آذربایجان و فرانک چامیزو از ایتالیا برگزار شد. چامیزوی کوبایی‎‌الاصل که سابقه دو بار قهرمانی جهان را دارد و یکی از کشتی‌گیران خوب و سرسخت 74 کیلوگرم محسوب می‌شود، در این مبارزه هر چه تلاش کرد و به هر دری که زد، نتوانست از داور اوکراینی وسط اخطار کم‌کاری حریفش را بگیرد.

اشتباهات داوری فاحشی در این مبارزه رخ داد و با وجود دو امتیاز برتری که در ثانیه آخر به چامیزو داده شد، چلنج این رأی را برگرداند و درنهایت مبارزه 8-8 به سود بایراموف اعلام شده و دست کشتی‌گیر آذربایجانی بالا رفت.

چامیزو همان وقت هم در فضای مجازی و هم در مصاحبه‎‌هایش به شدت به موضوع اعتراض کرد تا نگاه همه کشتی دنیا، به این مبارزه جلب شود. در ادامه نیز طی مصاحبه‌ای از وعده رشوه به خود خبر داد که آنها خواستار باخت او در نیمه‌نهایی شده‌اند، البته که از کسی اسمی نبرد اما مشخصا منظورش میزبان بود.

کار آنقدر بالا گرفت و اشتباهات داوری این مبارزه آنقدر فاحش بود که اتحادیه جهانی خیلی زود مجبور به واکنش شد و وعده بررسی فیلم‌ها و مستندات را داد. در ادامه نیز اتحادیه جهانی تایید کرد که جای برنده و بازنده این کشتی با اشتباه داوری عوض شده اما طبق قوانین، وقتی دست یک کشتی‌گیر بالا می‌رود، امکان تغییر نتیجه وجود ندارد و با استناد به همین قانون، صرفا به چامیزو این امتیاز داده شد که در سید یک مسابقات گزینشی جهانی قرار بگیرد که البته او نتوانست از باکو تا استانبول خود را ریکاوری کرده و از کسب سهمیه المپیک در آخرین گزینشی بازماند.

در ادامه UWW حکمی سنگین علیه گروه داوری این مبارزه و حتی هیئت ژوری‌اش که سه داور سرشناس از ترکیه، مصر و آمریکا آن را تشکیل می‌دادند، صادر کرد.

هرچند محرومیت داور وسط، قاضی و رئیس تشک کاملا منطقی به نظر می‌رسید اما محرومیت ابراهیم چی‌چی‌اوغلو، کمال بوعزیز و کیسی گوزل به حدی که حضور در المپیک را از دست بدهند، خیلی شفاف و منطقی به نظر نمی‌رسید.

ضمن اینکه پیش و پس از آن نیز داوران S1 و سرشناس کشتی جهان با محرومیت‌های مواجه شده بودند که از جمله آنها محمد مصلایی‌پور مدرس ایرانی اتحادیه جهانی بود.

همین موضوع شائبه سریالی بودن محرومیت‌ها به قصد از دور خارج کردن گزینه‌های مدعی که احتمال جایگزینی آنها با آنتونیو سیلوستری رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی مطرح است، ایجاد شد و در پی این موضوع، فدراسیون کشورهای درگیر با حضور در استانبول و جلساتی که به همین منظور در آخرین مسابقه گزینشی المپیک در حضور نناد لالوویچ برگزار شد، پیگیر رفع محرومیت داوران‌شان شدند که درنهایت هم میزان محرومیت همه گروه داوری کشتی چامیزو و بایراموف کاهش پیدا کرد و شانس حضور در المپیک هم برای تعدادی از آنها ایجاد شد؛ هرچند اتحادیه جهانی کشتی در تجدید نظر محرومیت‌های داوران کشتی جنجالی گزینشی اروپا، تاکید کرد عمد و پشت‌پرده‌ای در کار نبوده و صرفا اشتباه داوری اتفاق افتاده است، اما چگونگی مسیر بازگشت داوران سرشناس، به شکلی نبود که خودشان پیش‌بینی می‌کردند.

تعلیق کمال بوعزیز، چی‌چی اوغلو و گوزل شب گذشته (31 می) به پایان رسید و اتحادیه جهانی اعلام کرد که شانس حضور در المپیک برای آنها ایجاد شده اما به دلیل پایان پروسه انتخاب داوران المپیکی، آنها صرفا شانس حضور در پاریس به عنوان رئیس تشک را خواهند داشت.

ابراهیم چی‌چی اوغلو پیش از این در حین برگزاری مسابقات گزینشی جهانی در استانبول، درحالیکه برخلاف مسابقات قبلی، به دلیل تعلیق از جایگاه ویژه به جای هیئت ژوری، نظاره‌گر رقابت‌ها بود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنی عنوان کرده بود که حالا دیگر برایش هرگز المپیک مهم نیست و صرفا اعتبار و آبرویش مطرح است.

باید دید حکم جدید که تاکید بر غیرعمد بودن اشتباهات داوری کشتی چامیزو و بایراموف داشته و از داوران مطرح اتحادیه جهانی که به نوعی متهم به دست بردن در روال داوری و تغییر داور مسابقه شده بودند، رفع اتهام شده، برای چی‌چی اوغلو، بوعزیز و کیسی گوزل کافی است و چگونگی بازگشت آنها به المپیک مطرح نیست؟

برای داوری با سن و سال کمال بوعزیز، چقدر می‌تواند حضور در المپیک در جایگاه رئیس تشک، کارنامه‌ای قابل قبول از او برجا بگذارد و یا چی‌چی اوغلو که در جایگاه ژوری حتی برای مسابقات انتخابی مهم ایران هم دعوت می‌شد، آیا چنین جایگاهی پذیرفتنی است؟

زمان همه چیز را روشن خواهد کرد که آیا چی‌چی اوغلو، بوعزیز و گوزل می‌پذیرند حضورشان در المپیک صرفا به عنوان رئیس تشک اتفاق بیافتد؟

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.