ثبات نسبی بازار ارز با وجود 7 شوک‌ سیاسی در 1 سال اخیر

ثبات نسبی بازار ارز با وجود شوک‌های متعدد سیاسی در یکسال اخیر

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، خردادماه سال گذشته نرخ دلار در کانال 50 هزار تومانی بود؛ اگر همان زمان از مردم جامعه در مورد نرخ دلار در سال آینده سوال می‌شد، شاید کمتر کسی باقی ماندن نرخ در کانال 50 هزار تومانی را پیش‌بینی می‌کرد. در آن زمان برخی رسانه‌ها با سیاه‌نمایی از رشد نرخ دلار در سال 1403 خبر می‌دادند اما همانطور که امروز شاهد آن هستیم پیش‌بینی‌های آن‌ها درست از آب در نیامد و علی‌رغم شوک‌های متعدد سیاسی بازار ارز در یکسال گذشته ثبات نسبی داشته است.

نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز در طول یکسال گذشته (1 خرداد 1402 تا 1 خرداد 1403) تنها 9.3 درصد رشد داشته و این در حالیست که انس طلای جهانی در اثر شوک‌های سیاسی جهانی رشد بیش از 22 درصدی را تجربه کرده است.

پس از حمله طوفان‌الاقصی و حوادث متعدد پس از آن، اقتصاد جهانی با یک شوک انفجاری مواجه شد که موج آن اقتصاد بسیاری از کشورها را گرفت. بسیاری از بازارهای جهانی تحت تاثیر این تحولات و حوادث، با نوسانات نسبتا شدیدی رو‌به‌رو شدند اما با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و اقدامات انجام شده توسط دولت و بانک مرکزی خوشبختانه ثبات بازار ارز کشور در این مدت حفظ شده است.

یکم خردادماه 1402 نرخ دلار 52 هزار و 300 تومان بود و تا پیش از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی که نرخ دلار به 51 هزار و 100 تومان رسیده بود، نه تنها ثبات بازار ارز حفظ شد بلکه قیمت دلار با کاهش نیز مواجه شد.

پس از عملیات طوفان‌الاقصی نرخ دلار با اینکه با نوسانات محدودی مواجه شد اما دلار در مدت کوتاهی به نرخ‌های قبلی برگشت اما همزمانی حملات شدید آمریکا و انگلیس به یمن و حادثه تروریستی کرمان بازار ارز کشور را دوباره با شوک سیاسی مواجه کرد. پس از حادثه غم‌بار تروریستی کرمان ایران برای تنبیه تروریست‌ها حملات موشکی به مواضع تروریست‌ها در کشورهای همسایه انجام داد.

پس از این حملات فضاسازی‌های رسانه‌ای رسانه‌های معاند و مخالف حکومت موجب القای خبر تنش شدید میان ایران و برخی کشورهای همسایه از جمله پاکستان در میان مردم جامعه شد. خبر تنش میان ایران و کشورهای همسایه دلار را از نرخ 53 هزار تومانی به سطوح بالاتر از 60 هزار تومان رساند و پس از آن با خبر حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق دلار به نزدیک 70 هزار تومان نیز رسید.

جمهوری اسلامی ایران در فاصله 12 روز پس از حمله گستاخانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق با انجام عملیات وعده صادق پاسخ سختی به این اقدام سخیف صیهونیست‌ها داد. پس از پاسخ قاطع ایران با اینکه برخی افراد و رسانه‌های مخالف دولت و حکومت پیش‌بینی تشدید تنش‌ها و رشد شدید نرخ دلار را مخابره می‌کردند اما به عکس پیش‌بینی‌ها نرخ دلار روند نزولی به خود گرفت.

کاهش نرخ دلار تا شب شهادت شهدای پرواز اردیبهشت ادامه داشت اما پس از اینکه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه همراه با همراهانشان در سانحه هوایی به شهادت رسیدند، نرخ دلار دوباره افزایش یافت و حتی شبانه به کانال 70 هزار تومانی نیز رسید.

کانال‌های تلگرامی و دلالان بازار ارز در تمام این حوادث دست از تخریب ارزش پول ملی بر نداشتند و همواره سعی کردند تا به نوسانات بازار ارز دامن بزنند تا با هر نوسان سود خوبی به جیب بزنند. گرچه شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ضایعه دردناکی برای کشور بود اما این اتفاق نیز نتوانست ثبات بازار ارز را برهم بزند.

نرخ دلار در بازار غیررسمی در طول یکسال اخیر و علی‌رغم تمام اتفاقاتی که بیان شد، ثبات نسبی داشت. این ثبات را مرهون اقدامات دولت سیزدهم و بانک مرکزی هستیم که با اجرای مدون سیاست تثبیت اقتصادی و با وجود حمایت‌های همه‌جانبه شهید جمهور آیت‌الله رئیسی از سیاست‌های بانک مرکزی محقق شد.

در نهایت نرخ دلار در یکم خردادماه امسال با روند کاهشی به 57 هزار و 200 تومان رسید. حفظ نرخ دلار در کانال 50 هزار تومانی در طول یکسال گذشته و رشد محدود زیر 10 درصدی آن در طول این مدت یک دستاورد مهم بشمار می‌رود.

نرخ دلار در لحظه نگارش این گزارش نیز با روند نزولی در کانال 58 هزار تومانی قرار دارد و در دامنه 50 هزار تومانی باقی مانده است. این در حالیست که کشور در جریان برگزاری یک رویداد و تحول بزرگ یعنی انتخابات دولت چهاردهم است. امیدواریم دولت آینده نیز با ادامه راه دولت شهید رئیسی بتواند در ایجاد ثبات اقتصادی پای بر جای گام‌های دولت سیزدهم بگذارد و در جهت کمک به رشد و آبادانی اقتصاد کشور قدم بردارد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

بازار سیاسی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.