فعالیت تولیدکنندگان نفت آمریکا به نفع اوپک پلاس شد

دیسیپلین مالی تولیدکنندگان نفت آمریکا در سال میلادی جاری، از فشار بر اوپک پلاس برای اعمال کاهش تولید بیشتر، کم می‌کند.

به گزارش خبرآنی، شرکت‌های حفاری نفت آمریکا به تعهد خود برای هزینه کمتر پایبند مانده‌اند و روند رشد تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۴ را ملایم نگه داشته‌اند. آمریکا به مدد انقلاب نفت شیل و پیشرفت در فناوری و بهره‌وری، پیشران رشد عرضه نفت در میان تولیدکنندگان غیراوپک در یک دهه گذشته، بوده است.

تولید نفت آمریکا در سال گذشته، روند صعودی پیدا کرد و با بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش، به ۱۲.۹۳ میلیون بشکه در روز رسید و بالاتر از رشد ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود که دولت در ابتدای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود.

اوپک و متحدانش در این گروه، محدودیت عرضه نفت خود را در سال میلادی گذشته عمیق‌تر کردند تا افزایش تولید آمریکا و سایر تولیدکنندگان خارج از اوپک را جبران کنند. مجموع محدودیت عرضه اوپک پلاس اکنون ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۵.۷ درصد است.

سه منبع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس اظهار کردند: اوپک پلاس مشغول کار روی توافق پیچیده‌ای است که به این گروه اجازه خواهد داد بخشی از این کاهش عرضه را در سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.

تولیدکنندگان اوپک پلاس روز یکشنبه در حالی برای بازبینی سیاست تولید نفت خود دیدار می‌کنند که افزایش تولید آمریکا، عامل رشد تولید خارج از اوپک پلاس بوده است اما تهدید کمتری نسبت به سال ۲۰۲۳ دربردارد.

طبق جدیدترین پیش‌بینی اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور امسال حدود ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند که مشابه پیش‌بینی اوپک از رشد تولید نفت و میعانات آمریکا به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار رشد بالاتر ۶۴۰ هزار بشکه در روز تولید آمریکا را دارد. این سه آژانس، مورد توجه‌ترین پیش‌بینی‌کنندگان هستند و پیش‌بینی همه آنها بسیار پایین‌تر از رقم سال گذشته بوده است.

اوپک انتظار دارد رشد تقاضای جهانی به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز از رشد عرضه غیراوپک پلاس به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴، فراتر برود. اوپک در گزارش بازار نفت ماه مه خود اعلام کرد این به معنای آن است که تقاضا برای نفت اوپک پلاس، حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی، رشد تقاضای جهانی را به میزان بسیار پایین‌تر ۱.۱ میلیون بشکه در روز انتظار دارد و تغییر چندانی در تقاضا برای نفت اوپک را پیش‌بینی نمی‌کند.

تغییرات اندک تولید آمریکا

در مجموع، تولید نفت آمریکا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، تغییر چندانی نداشته است. تولید در آوریل، حدود ۱۳.۱۳ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۱۳.۲۶ میلیون بشکه در روز در دسامبر، کمتر بود.

تحلیلگران و مدیران صنعت اظهار کرده‌اند: با وجود این که قیمت نفت نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه است، بعید است تولیدکنندگان آمریکایی به همان شکلی که در سال ۲۰۲۳ عمل کردند، افزایش تولید داشته باشند.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا، به ۴۹۳ حلقه کاهش پیدا کرده است که ۱۳ درصد کاهش در مقایسه با سطح سال قبل را نشان می‌دهد.

تحلیلگران آژانس «اس اند پی» در یادداشتی اعلام کردند آمریکا قادر است به مدت چند سال، تولیدش را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد اما در حال حاضر، تمایلی برای افزایش تولید با این نرخ وجود ندارد.

آژانس «اس اند پی گلوبال کامادیتی»، افزایش تولید نفت و میعانات آمریکا به میزان ۴۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ را پیش‌بینی می‌کند.

انضباط مالی

شرکت‌های تولیدکننده سهامی عام در سال‌های اخیر تحت فشار سرمایه‌گذارانی که خواهان بازدهی بیشتر بودند، هزینه کمتری برای رشد تولید صرف کرده اند.

افزایش تولید بالاتر از حد انتظار در سال‌های اخیر، عمدتا توسط تولیدکنندگان خصوصی صورت گرفت که بعضی از آنها اکنون در موج خریدهای صنعت، با شرکت‌های بزرگتر ادغام شده‌اند. آنها با حفاری چاه‌های عمیق‌تر و شکافتن صخره‌ها به منظور تولید نفت بیشتر از چاه‌ها، بهره‌وری را بالا برده‌اند.

تیموتی رابرسون، رئیس نفت شرکت استاندارد تگزاس گفت: انتظار دارم که با وجود موج اخیر ادغام، شاهد ماندن قیمت نفت در سطوح فعلی باشیم که به رشد ملایم تولید نفت آمریکا کمک می‌کند زیرا بهبود مداوم در حفاری و بهره‌وری در تکمیل چاه‌ها ادامه دارد.

شرکت‌های خدمات میدان نفتی مانند اس ال بی، رشد بیشتر از سوی بازارهای بین‌المللی در سال میلادی جاری نسبت به آمریکای شمالی را پیش‌بینی می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، پیش‌بینی می‌شود آمریکا به همراه کانادا، برزیل و گویان امسال رشد تولید نفت و مایعات را هدایت کنند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مارس پیش‌بینی کرد تولید مایعات نفتی اوپک پلاس، امسال به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت در حالی که عرضه غیراوپک پلاس، به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.