خدمات ویژه آشپزان ایرانی به زائران حرم نبوی

به گزارش خبرکزاری خبرآنی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، ایده داشتن آشپزخانه‌های متمرکز که در آن‌ها به صورت یکجا غذای مورد نیاز زائران پخته و برای استفاده به هتل‌ها منتقل شود، در آغاز دهه 1380 شکل گرفت. ملاحظات متعددی دراتخاذ این تصمیم نقش و سهم داشت که عمده‌ترین آن‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و دقت در پخت و بالا بردن کیفیت و به علاوه، جلوگیری از خطراتی بود که هراز گاهی پخت غذا به صورت متفرق برای کاروانها ایجاد می‌کرد. به اضافه این همه، هزینه‌های کاروانها را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد که نفع آن در نهایت برای زائر بود.

«کریم اختیاری» یکی از آشپزهای ایرانی حاضر در مدینه منوره در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در همین رابطه می‌گوید: من از استان اردبیل به مدینه آمده‌ام و این هفتمین سال پیاپی است که در خدمت زائران حرم پیامبر (ص) هستم.

او با اشاره به اینکه با شور و اشتیاق برای زائران کار می کنم، ادامه داد: اگرچه همراه همکارانم در بحث پخت غذا تعداد ساعت بسیاری در آشپزخانه کار میکنم، اما حضور در سرزمین وحی آنچنان شور و اشتیاقی در من ایجاد کرده است که حتی برای یک ساعت هم شده به حرم پیامبر میروم تا به زیارت بپردازم.

وی یادآور شد که برنامه آشپزخانه در مدینه منوره به گونه‌ای تنظیم شده است تا زائران در دوره پنج روزه اقامت در مدینه منوره، انواع غذاهای ایرانی را میل خواهند کرد و آشپزخانه‌ها به علاوه غذای برنامه ریزی شده، غذای رژیمی نیز برای زائرانی که به هر دلیل باید از آن نوع مصرف کنند، تهیه می‌کنند. در طراحی برنامه غذایی نظر پزشکان و متخصصان تغدیه و به علاوه نظر خواهی‌های صورت گرفته از زائران، نقش اصلی را داشته است.

اختیاری در پایان اظهار داشت که برنامه غذایی آشپزخانه‌های ایران درمدینه منوره مطابق میل و سلیقه قالب ایرانی‌ها تنظیم شده است و این را هم باید گفت که ایران تنها کشوری است که از زائران خود با غذاهای تازه  پذیرایی می‌کند و هیچ کشوری چنین امکانات و برنامه‌ای را برای زائران خود ندارد.

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.