فیدان: نمی‌خواهیم ناتو قسمتی از جنگ اوکراین باشد

وزیر خارجه ترکیه گفت همزمان با اینکه برخی از اعضای ناتو به کی‌یف اجازه حمله به روسیه با تسلیحات غربی را می‌دهند، ترکیه هرگز نمی‌خواهد ناتو در جنگ اوکراین شرکت کند.

به گزارش خبرآنی، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه پس از نشست وزرای خارجه ناتو در پراگ گفت: «ما از ادامه کمک به اوکراین و ظرفیت اوکراین برای بازدارندگی حمایت می‌کنیم، اما نمی‌خواهیم ناتو در این جنگ شرکت کند.»

خبرگزاری آناتولی به نقل از وزیر خارجه ترکیه گزارش کرد: «ما فکر می‌کنیم که تعادلی باید بین ۲ کشور هم توسط اعضای ناتو و هم خود بلوک برقرار شود. این جنگ می‌تواند در منطقه گسترش یابد و بحران‌های بدتری را ایجاد کند.»

هاکان فیدان ضمن آنکه تایید کرد جنگ روسیه-اوکراین یکی از اولویت‌های اصلی مورد بحث در نشست بوده، افزود: «حمایت از تمامیت ارضی و آزادی مهم است و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حمایت کامل از اوکراین را صراحتا اعلام کرده است.»

او با اشاره به اهمیت خاتمه این جنگ، خاطر نشان کرد: «ترکیه دائما اهمیت دیپلماسی که نادیده گرفته می‌شود را برجسته کرده است. ما در ترکیه تاکید می‌کنیم که نه تنها مسائل مربوط به جنگ بلکه شیوه‌های مربوط به گفت‌وگو نیز باید در حل‌وفصل این درگیری در نظر گرفته شود. شکست در این زمینه، خطرات بیشتری را به همراه خواهد داشت.»

جنگ غزه

وزیر خارجه ترکیه در قسمت دیگری از اظهاراتش بیان کرد که این کشور یکی از تنها کشوری بوده که توجه خود را به سمت جنگ غزه معطوف کرده است.

او بیان کرد: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که اگر کشتار و نسل‌کشی در غزه متوقف نشود، اگر فورا توافق آتش‌بس و عملیات کمک‌های بشردوستانه آغاز نشود، و اگر راه‌حل ۲ دولتی دنبال نشود، این مشکل گسترش می‌یابد و سایر بازیگران را نیز درگیر می‌کند و در نهایت به یک مشکل جهانی تبدیل می‌شود.»

فیدان با اشاره به موضع ناتو در قبال سرزمین‌های اوکراین گفت این ائتلاف نیز باید «موضع اصولی» را در قبال اشغال سرزمین‌های فلسطینی در نظر بگیرد.

در حال تکمیل است...

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.