رایزنی تلفنی بلینکن با وزرای خارجه عربستان، اردن و ترکیه با محوریت پیشنهاد بایدن درخصوص آتش‌بس

وزیرخارجه آمریکا در جریان گفت‌وگوهای تلفنی با وزرای خارجه عربستان، اردن و ترکیه به‌صورت جداگانه به بررسی پیشنهاد برقراری آتش‌بس در غزه پرداخت.

به گزارش خبرآنی، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا با فیصل بن فرحان، ایمن الصفدی و هاکان فیدان، همتای سعودی، اردنی و ترکیه‌ای خود تماس تلفنی برقرار کرد.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، بلینکن درجریان این تماس‌های تلفنی از همتایان سعودی، اردنی و ترکیه‌ای خود خواست تا جنبش حماس را برای پذیرش نقشه راه جدید رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دهند؛ نقشه راهی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه برای توقف جنگ در نوار غزه اعلام کرده بود.

وزرای خارجه عربستان و آمریکا در جریان تماس تلفنی با یکدیگر به بررسی مفاد پیشنهاد مطرح شده جو بایدن درباره برقراری فوری آتش‌بس، پایان دادن به جنگ و آزادی تمامی اسرا پرداختند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر اهمیت این معامله برای فلسطینیان در غزه از جمله ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر، بازگشت به شمال غزه و بازسازی، تصریح کرد که این پیشنهاد به نفع اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است.

وزرای خارجه آمریکا و عربستان همچنین درخصوص اینکه چگونه این طرح پیشنهادی تلاش‌های کنونی برای برقراری صلح و امنیت دائمی در منطقه را تقویت خواهد کرد، رایزنی کردند.

وزیر خارجه آمریکا طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای اردنی خود همچنین تاکید کرد که این پیشنهاد منافع 2 طرف فلسطینی و اسرائیلی و نیز امنیت منطقه برای مدتی طولانی را به همراه دارد.

بلینکن طی این گفت‌وگوی تلفنی از اردن برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و نجات‌بخش به غیرنظامیان فلسطینی تقدیر و تشکر کرد.

آنتونی بلینکن طی تماس تلفنی با هاکان فیدان ضمن تکرار این نکات، تصریح کرد که جنبش حماس باید این توافق را بپذیرد و هر کشوری که با حماس رابطه دارد باید به آن فشار بیاورد تا این کار را بدون هیچگونه تاخیری انجام دهد.

وزیر خارجه آمریکا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که از طریق توافق آتش‌بس پیشنهادی فرصتی برای پایان دادن به جنگ، بازگرداندن اسرا و کاهش درد و رنج ملت فلسطین مهیا می‌شود.

این تماس‌ها پس از آن انجام شد که رئیس‌جمهور آمریکا جمعه شب گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

بایدن گفت: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.»

درپی اظهارات جمعه شب رئیس جمهور آمریکا درباره پیشنهاد جدید به جنبش حماس، این جنبش اعلام کرد که با دید مثبت به این پیشنهاد نگاه می‌کند.

در بیانیه جنبش حماس در این باره آمده است: جنبش مقاومت اسلامی حماس به مفاد اظهارات «جو بایدن» درباره آتش‌بس پایدار، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازسازی و مبادله اسیران مثبت می‌نگرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.