آمریکا در تدارک نشست سه‌جانبه با قاهره -تل‌آویو در مورد غزه است

سه مقام آمریکایی و صهونیست گفتند کاخ سفید در حال کار بر روی یک نشست سه جانبه بین مقامات آمریکایی، مصری و صهیونیست طی روزهای آتی در قاهره است تا در مورد بازگشایی گذرگاه رفح و طرحی برای تامین امنیت مرز بین مصر و غزه گفتگو کند.

به گزارش خبرآنی، طرحی برای بازگشایی گذرگاه، جلوگیری از قاچاق تسلیحات به نوار غزه از مصر و حفظ صلح ضعیف بین رژیم صهیونیستی و مصر اولویت‌های اصلی دولت بایدن است. دولت همچنین مصر را به عنوان یک بازیگر کلیدی در هر طرح پس از جنگ برای ثبات و بازسازی غزه می‌داند.

آکسیوس در گزارش خود آورده است: پیش‌بینی می‌شود یک هیئت آمریکایی به ریاست تری ولف، مدیر ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید در روزهای آینده به مصر سفر کند. این سفر طی تماس تلفنی جمعه گذشته بین بایدن و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر توافق شد.

در جریان این تماس، سیسی با درخواست بایدن برای از سرگیری حرکت کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه از طریق رژیم صهیونیستی، پس از اینکه دو هفته پیش در اعتراض به تصرف بخش فلسطینی گذرگاه رفح از سوی اسرائیل متوقف شد، موافقت کرد. یک مقام آمریکایی گفت بایدن به سیسی گفته است که اگر تحویل کامیون‌های کمک‌رسانی از سر گرفته نشود، ایالات متحده علناً از مصر به خاطر آن انتقاد خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت: وی به رئیس‌جمهور مصر وعده داد که در صورت از سرگیری جریان کمک‌ها، ایالات متحده برای بازگشایی گذرگاه رفح در اسرع وقت تلاش خواهد کرد. مقامات صهیونیست و آمریکایی می‌گویند که انتظار می‌رود هیئتی از مقامات امنیتی اسرائیل نیز همزمان به قاهره سفر کند.

به گفته مقامات، کاخ سفید می‌خواهد یک نشست سه جانبه بین ولف و هیئت او، نمایندگان ارتش و سرویس اطلاعاتی مصر و هیئت اسرائیلی برگزار کند. مقامات آمریکایی گفتند که یک موضوع کلیدی در این مذاکرات، طرحی برای چگونگی بازگشایی گذرگاه رفح بدون حضور نظامی اسرائیل در سمت فلسطینی گذرگاه خواهد بود.

تل‌آویو طرحی را برای بازگشایی گذرگاه با مشارکت سازمان ملل متحد و نمایندگان فلسطینی غزه که به حماس مرتبط نیستند، ارائه کرده است. به عنوان بخشی از طرح احتمالی، ارتش صهیونیستی در خارج از گذرگاه مستقر شده و آن را از خارج در برابر حملات حماس ایمن می کند.

مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن همچنین می‌خواهد با ساختن یک «دیوار زیرزمینی» ضد تونل در مرز بین مصر و غزه، طرحی را برای مهار قاچاق اسلحه مورد بحث قرار دهد.

یک مقام ارتش صهیونیستی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: نیروهای اسرائیلی در روزهای اخیر حدود ۹۰ درصد از "کریدور فیلادلفیا" در مرز بین غزه و مصر را تحت کنترل درآورده‌اند، ۲۰ تونل که زیر آن قرار دارد و به ارتش مصر اطلاع داده شده است.

مقام‌ها گفتند که ایالات متحده می خواهد با مصر درباره امکان تشکیل یک "نیروی انتقالی" که مسئول امنیت غزه در روز پس از جنگ باشد، گفتگو کند. واشنگتن مایل است مصر در کنار سایر کشورهای عربی نقش مهمی در یک نیروی امنیتی داشته باشد.

مقامات آمریکایی گفتند که در میان چندین کشور در منطقه علاقه‌مندی وجود دارد که - تحت شرایط سیاسی خاص - در یک نیروی امنیتی موقت عربی در غزه که امنیت مرزها، تامین کمک های بشردوستانه و آموزش یک نیروی امنیتی جدید فلسطینی را انجام دهد، مشارکت کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «هیئت اولیه بین سازمانی برای پیگیری تماس بین رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور سیسی برای گفتگوهای بیشتر در مورد گذرگاه مرزی رفح و امنیت مرزی به مصر سفر خواهد کرد. وی افزود که پس از آن یک "هیئت گسترده‌تر و ارشدتر" برای ادامه این گفتگوها سفر خواهد کرد. این جزئیات هنوز در دست بررسی است.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.