نگرانی‌ها از تمدید تعلیق ایران در صدور بیمه سبز

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعلیق شش ماهه بیمه سبز ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ که هنوز یک ماه از مدت آن باقی مانده، از نگرانی فعالان اقتصادی نسبت به تمدید این تعلیق خبر داد و گفت: افزایش هزینه بیمه برای رانندگان بار مالی دارد و این بار مالی بر دوش صادرکنندگان است.

به گزارش خبرآنی، شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به دلیل تبعات ناشی از تحریم درباره دریافت و پرداخت خسارات کامیون‌های تحت پوشش بیمه سبز جهانی از طریق شبکه‌های بانکی و همچنین مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا و مشکلات ارتباطی با بیمه مرکزی ایران، امکان استفاده از بیمه سبز برای بیمه مرکزی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ را تعلیق کرده است.

اگر ایران نتواند از تعلیق شورای بیمه سبز خارج شود، مجبور است بیمه را از دیگر کشورهای عضو خریداری کند که طبق برآوردهای انجام شده این اقدام اضافه حتی تا چهار برابر، هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش خواهد داد. حالا به توجه به اینکه یک ماه دیگر از تعلیق شش ماهه ایران باقی مانده، فعالان حوزه حمل و نقل نگران تمدید این وضعیت هستند.

رضا رستمی در گفت‌وگو با خبرآنی، با اشاره به تعلیق بیمه سبز ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴، گفت: این تعلیق شش ماهه بود و هنوز یک ماه از مدت آن باقی مانده است. البته بعید است بیمه مرکزی ایران اقدام مشخصی برای خروج ایران از تعلیق عضویت انجام داده باشد؛ مگر اینکه رایزنی‌هایی انجام شده باشد که فعالان بخش خصوصی از آن بی‌اطلاع باشند.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه بیمه برای رانندگان بار مالی دارد و این بار مالی بر دوش صادرکنندگان است، تصریح کرد: کامیون‌ها در حال حاضر مجبورند با قیمت ۳ تا ۴ برابری از شرکت‌های ترک، بیمه دریافت کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران درباره اقداماتی که از سوی شرکت‌های بیمه داخلی برای جبران این موضوع انجام شده، اظهار کرد: بیمه‌های داخلی موضوعاتی را پیگیری کردند، اما نتیجه اثربخشی حاصل نشد. در اصل شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی، بیمه سبز صادر نمی‌کنند، بلکه از طریق شرکت‌های کشورهای خارجی همسایه بیمه صادر می‌کنند که این کار را خود راننده هم می‌تواند انجام دهد. در اصل شرکت‌های داخلی بیمه باید به این سوال جواب دهند که آیا عضو شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل هستند یا خیر. چراکه اگر عضو نباشند، بیمه سبز آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

رستمی با تاکید بر لزوم پیگیری بیمه مرکزی برای خروج ایران از تعلیق بیمه سبز، تصریح کرد: ایران از سال ۱۳۵۴ عضو شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل (COBB) است. اما عدم اعتمادسازی بیمه مرکزی باعث شد این شورا ایران را تعلیق کند. حالا هم باید بیمه مرکزی بگیری جدی کند تا از این تعلیق خارج شویم و بیمه‌های داخلی هم نمی‌توانند این موضوع را جبران کنند.

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، اگر بیمه مرکزی ایران در این شش ماه به تعهدات خود عمل کرده باشد، تعلیق برداشته می‌شود. اما اگر بیمه مرکزی به تعهدات خود عمل نکرده باشد و رایزنی‌های لازم نیز انجام نشده باشد، احتمال دارد این تعلیق تمدید شود. نگرانی بخش خصوصی هم احتمال تمدید این تعلیق است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.