شلیک مجدد اروپائیان به برجام

گروه سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی:این روزها تروییکای اروپایی فضاسازی گسترده‌ای را علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان آغاز کرده و در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، صدور قطعنامه جدید ضدایرانی را در دستورکار قرارداده‌اند. رویکرد ضد ایرانی اروپاییان در حالی تبلور پیدا کرده که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از احیای تفاهم اسفندماه 1401 میان تهران و آژانس خبر داده و به‌صورت غیرمستقیم، آن را پیش شرط و گامی موثر جهت تنظیم مولفه‌های فرامتنی مذاکرات هسته‌ای قلمداد نموده است.

رفتارشناسی گروسی در تهران چندان غامض و مجهول به‌نظر نمی‌رسد: او تفاهمی که حداقل دو بار توسط آژانس نقض شده را مجددا احیا کرده و متعاقبا، آن را به مثابه یک پیش‌شرط و مولفه تاثیرگذار در مذاکرات احتمالی جدید تلقی کرده است. از سوی دیگر، گروسی تلاش کرده است محتوای سفر او به ایران تاحدود زیادی محرمانه باقی مانده و از به کارگیری لحن هشدارآمیز یا حتی مبهم همیشگی خود در قبال پرونده موسوم به "موارد ادعایی" اجتناب کند.

گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و زمینه‌سازی رسانه‌های غربی درخصوص صدور قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، نقطه آشکارساز شلیک مستقیم و رسمی اروپاییان به توافق هسته‌ای منعقد شده در سال 2015 میلادی است، موضوعی که ایران قطعا در قبال آن منفعلانه عمل نخواهد کرد!

به عبارت بهتر، صدور قطعنامه ضد ایرانی جدید از سوی اروپاییان، مترادف با عدول آنها نسبت به حداقلی‌ترین بایسته‌های مذاکرات جدید بر سر احیای برجام یا حتی انعقاد هرگونه تفاهم مقطعی تعبیر می‌شود.

وال استریت ژورنال و رویترز، به مانند همیشه، در حال فراهم‌سازی پیوست تبلیغاتی نقشه راه خطرناک اروپاییان در این عرصه بوده و طی روزهای منتهی به برگزاری نشست شورای حکام، فعالیت‌ها و القائات هدفمندی را در این خصوص صورت می‌دهند. هدف اروپاییان از این اقدام، تقویت مولفه‌های فشار بر ایران با هدف تن دادن به خواسته‌های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی، آن هم قبل از رسیدن به هرگونه نتیجه عملیاتی و ملموس در مذاکرات رسمی و غیر رسمی دیپلماتیک بر سر پرونده هسته‌ای کشورمان است.

خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در این عرصه مشخص است: بازی غرب در بطن  استراتژی فشار حداکثری به ایران و متعلقات تاکتیکی آن، کمترین تاثیری در تقابل با  دستاوردهای هسته‌ای ارزشمند خود از جمله غنی‌سازی 60 درصدی و بسط دامنه تحقیق و توسعه در این حوزه نخواهد داشت.

به عبارت بهتر، ایران در مواجهه با هرگونه اقدام و تاکتیک طرف مقابل که ناظر بر استراتژی فشار حداکثری باشد، اجزا و ارکان استراتژی مقاومت فعال خود را تکمیل خواهد کرد.

تنها راه برون‌رفت غرب از بن‌بستی که خود در برجام و مذاکرات هسته‌ای ایجاد کرده، استناد به مطالبات حقوقی، اعتباری و فنی غیر قابل تغییر و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است. بهتر است آمریکا و تروییکای اروپایی این حقیقت مسلم را درک کنند که راهبرد، تاکتیک، رفتار و حتی گفتار آنها از سوی ایران رصد و در قبال آن، قاطعانه‌ترین و عملیاتی‌ترین تصمیم ممکن اتخاذ خواهد شد.

غرب فرصتی برای استمرار بازی نخ‌نمای خود در تقابل با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ندارد...

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

اروپائیان برجام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.