وجود 115 هزار متر مربع درخت‌ شکسته و افتاده در جنگل‌های کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی امید نیک‌نژاد عضو سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا،در نشست خبری اظهار داشت: رئیس جمهور شهید از آخرین مجموعه اقتصادی که بازدید کرده بودند در روز 27 اردیبهشت از یکی از اوحد های تولید کاغذ و مقوا بود، ایشان همچنین در سال 99  در کسوت رئیس قوه قضائیه یکی از خطوط تولید این صنعت که راکد بود را  کمک کردند تا احیا شود که نتایج این امر امروز باعث شده که در تولید کاغذ تحریر کتب درسی بی نیاز از واردات باشیم.

وی افزود: سال‌ها به موضوع تولید کاغذ بی توجهی شده است و افزایش تولید کاغذ و مقوا را  مدیون دولت سیزدهم و اهتمام رئیس جمهور شهید هستیم.

صرفه جویی 50 میلیون دلاری در واردات کاغذ کتب درسی

 عضو سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: در سال تحصیلی 1403 – 1402 تمام کتاب‌های درسی دانش آموزان کشور از کاغذ ایرانی تولید شده که در کشور بی سابقه بوده که این امر در دولت سیزدهم روی داد.

وی با بیان با اعلام وزیر صمت کارخانه‌های دیگر تولید کاغذ و مقوا نیز بزودی وارد چرخه تولید می شوند گفت: تولید کتاب‌های درسی سال تحصیلی جاری از کاغذ تولید داخل از خروج 50 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد.

وی درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه تولید کاغذ از محل واردات تامین می شود و  عمده خمیر کاغذ از محل واردات تامین می‌شود.

کم توجهی به زراغت چوب در کشور

نیک‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری خبرآنی اظهار داشت: تا سال 96 برداشت چوب از جنگل های کشور انجام و در صنعت کاغذ مورد استفاده می‌شد، بعد از این سال در ابتدا کمبود‌ها برای تامین مواد اولیه وجود داشت اما اکنون تولید کاغذ در کشور بدون برداشت از جنگل‌ها کشور تامین می شود.

وی افزود: مواد اولیه تولید کاغذ در حال حاضر از محل زراعت چوب و ضایعات باغات و واردات تامین می شود اما باید اذعان داشت که به موضوع زراعت چوب در کشور توجه لازم نشده است.

وی گفت:کشورهای فنلاند، روسیه و برزیل از جمله کشورهای پیش رو در زمینه زراعت چوب در دنیا هستند که به عنوان بخشی درآمدزا برایشان به حساب می آی؛ نیاز کشور به خمیر چوب از همین کشور ها تامین می شود اما می‌توان با افزایش کاشت درخت این نیاز را کاهش داد.

وجود 115  هزار متر مربع درخت‌ شکسته و افتاده در جنگل‌های کشور

عضو سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا در پاسخ به سوال دیگر پایگاه خبری خبرآنی درباره طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره درباره فرهنگ سازی درباره کاشت درخت در کشور تاکید داشته اند و از طرفی این طرح یک الزام بین المللی است که کشور ها متعهد به اجرای آن شده اند و به نظر می‌رسد که این طرح کاملا عملیاتی باشد.

وی گفت: 105 تا 115 هزار متر مربع چوب مربوط به درختان شکسته و افتاده در جنگل‌های کشور وجود دارد که در حال پوسیدن و از بین رفتن است که در برنامه توسعه ششم توسعه اجازه برداشت آن داده نشده بود اما امیداریم که دربرنامه هفتم توسعه اجازه بداشت داده شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

شکسته افتاده

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.