تأسیس اداره داوری مرکز وکلای قوه قضاییه در 31 استان کشور

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علی رفیعی؛ رئیس اداره داوری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از تشکیل کمیسیون‌های داوری در 31 استان کشور خبر داد و در ادامه گفت: اداره داوری به دستور رئیس مرکز تأسیس شد و در حال حاضر دستورالعملی در حال تهیه و تنظیم است که به اختلافات میان وکیل و موکل رسیدگی می‌کند. این داوری بر اساس بند 27 قرارداد وکالت الکترونیک پیش‌بینی شده است که در صورت اختلاف بین وکیل مرکز و موکل به رسیدگی موضوع بپردازد.

وی افزود: در حال حاضر کارگروه مرکزی داوری با انتصاب 7 نفر تشکیل شده و شیوه‌نامه داوری در حال نگارش است و پس تکمیل و تأیید رئیس مرکز وکلا، به تمامی استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد.

رئیس اداره داوری با بیان اینکه هر استان طبق آیین‌نامه ای که نگارش شده باید یک کمیسیون داوری متشکل از 5 نفر داشته باشد، گفت: این کمیسیون‌ها باید لیستی از وکلای مجرب و دوره دیده در حوزه داوری و اساتید دانشگاه و صاحبان تألیفات را معرفی کنند تا از آنها به عنوان اعضای کمیسیون داوری شهرستان خودشان استفاده شود.

رفیعی ادامه داد: افرادی که انتخاب می‌شوند باید وکیل پایه یک دادگستری باشد و دارای حداقل 10 سال تجربه وکالت یا 5 سال داوری باشند. برای اسامی لیست شده کلاس‌های بازآموزی برگزار خواهیم کرد و در استان‌های مختلف این آموزش را در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیس اداره داوری مرکز وکلا همچنین از برنامه‌ریزی در حوزه داوری بین‌المللی خبر داد و گفت: در داوری بین‌المللی مشکلات شرکت‌های تجاری را براساس قوانین و استانداردهای بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌دهیم. در داوری بین‌المللی مطابق با قوانین روز جهان عمل خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه قانون داوری کشورمان مصوب 1290 است که 113 از عمر آن می‌گذرد و ضعف‌های زیادی دارد. بر این اساس در حال نظامند کردن این قوانین هستیم و حتی پیشنهاداتی را در مورد تشکیل "آیین دادرسی داوری" مجزا داده‌ایم که صفر تا صد داوری را در آن قرار دهیم.

رفیعی ادامه داد: پیشنهاد مذکور پس از تکمیل تمامی وجوه مندرج در داوری به رئیس مرکز وکلا داده خواهد شد تا آن را به قوه قضاییه ارائه کند و یا در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و در قالب قانون مورد تصویب قرار گیرد.

رفیعی در پایان گفت: در بحث داوری سعی ما بر این است که صلح و سازشی را بین وکیل و موکل ایجاد کنیم تا جامعه نگرش منفی نسبت به یک وکیل نداشته باشند. در داوری نرمش‌هایی وجود دارد که در دادگاه آن را مشاهده نمی‌کنیم و هزینه آن بسیار کم است و موجب صرفه‌جویی در وقت مردم می‌شود.

تشکیل کمیسیون بانوان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

خبر دیگر از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه اینکه؛ شیرازی، سفیر مسئولیت اجتماعی مرکز با بیان اینکه امروزه در هر مجموعه فعال و اثرگذاری که در جامعه فعالیت دارد، نقش بانوان به عنوان نیروهای سازنده و پویا غیرقابل کتمان است، گفت: در مرکز وکلا بیش از 100 هزار وکیل، کارشناس و مشاوران خانواده حضور دارند که نیمی از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند. بانوانی که به عنوان نیروهای فرهیخته جامعه در عرصه‌های حقوقی فعالیت دارند و در کنار آن در نقش همسر و مادر و زن تأثیرگذار در اجتماع می‌توانند به عنوان یک حامی و مدافع حقوق دیگران و افرادی که نیاز دارند تا از حقشان دفاع شود، همراه جامعه باشند و نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

شیرازی ادامه داد: در همین راستا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه پس از آن که در مسیر ترقی و توسعه قرار گرفت، نگاه ویژه‌ای در حوزه بانوان داشته و تشکیل کمیسیون بانوان یکی از گزینه‌های مد نظر بوده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون بانوان مرکز به ریاست خانم یاوری تشکیل شده است، گفت: این کمیسیون توانست اعضای مجرب و متعهدی را جذب کند و به‌کار بگیرد. خوشبختانه در کمیسیون بانوان اهداف و سیاست‌گذاری‌هایی در دستور کار قرار گرفته که زمینه ارتقای جایگاه بانوان در جامعه را مد نظر دارد و این دقیقاً یکی از راهبردهای اصلی مرکز است.

شیرازی تأکید کرد: سیاست و برنامه‌های کمیسیون بانوان این است که بانوان حقوقدان، کارشناس و مشاور مرکز به بهترین نحو خدمات صنفی خود را به عنوان حامی جامعه ارائه دهند و مطالبه‌گر حقوق افراد نیازمند به خصوص بانوان باشند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.