گسترش مرزهای دیپلماسی علم‌ و فناوری با ظرفیت رایزنان علمی

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور، امیرحسین میرآبادی، رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، حق جوی جوانمرد، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، میثم فرج اللهی، رییس مرکز طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، جعفر رازقی سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان دانشجویان وزارت علوم و جمعی از رایزنان علمی، ششمین نشست سالیانه رایزنان علمی در محل معاونت علمی برگزار شد.

معاون علمی رییس‌جمهور با اشاره به نقش رایزنان علمی در گسترش مرزهای فرهنگی ایران اسلامی گفت: صادرات محصول فناورانه، بیش از فواید و منافع اقتصادی دارای فواید فرهنگی است و تأثیرگذاری شگرفی در نگاه جهانیان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. استفاده از ظرفیت رایزنان علمی از این جهت یک فرصت بسیار مغتنم برای راهبرد توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور است و در این راستا، نهادهای مختلفی از جمله معاونت علمی، سازمان توسعه همکاری های بین المللی و سازمان دانشجویان، اثرگذار هستند و به دنبال تعامل و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر و بهتر، برای شبکه‌سازی و به کار بردن ظرفیت‌ها در تحقق این امر راهبردی هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت هم‌افزا کردن ابزارها، منابع و امکانات تمامی نهادها در تحقق موضوع راهبردی صادرات فناوری و به تبع آن صدور اندیشه ایرانی اسلامی گفت: باید برنامه ها و سیاست‌ها را یک سو کنیم و همکاری با مجموعه‌های دست‌اندرکار از جمله سازمان دانشجویان، هدف راهبردی معاونت علمی در دیپلماسی علم و فناوری است که مورد تأکید دولت مردمی و شخص آیت‌الله رییسی و شهید امیرعبداللهیان به عنوان پیشانی دیپلماسی کشور بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این که رییس جمهور و وزیر امور خارجه شهید، دقت و تأکید ویژه ای به تعاملات علمی وفناوری داشتند یک دلیل داشت. شهید امیرعبداللهیان معتقد بودند ما در حوزه علم و فناوری دستاورد واقعی داریم و این دست بالای ما در فناوری به برتری ما در سایر حوزه ها نیز منجر می‌شود.

دهقانی با اشاره به آمادگی معاونت علمی، برای همکاری و شبکه‌سازی منسجم با تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله رایزنان علمی گفت: سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی قطعا با تخصص و تجربه در زمینه تعاملات فناورانه در عرصه بین‌الملل، می‌تواند در یک همکاری خوب و هم‌افزا با رایزنان، زمینه را برای افزایش عمق صادرات محصولات فناورانه و به دنبال آن صادرات فرهنگی ایران فراهم کند. رایزنان، سازمان را یک سکو و پایگاه در این حوزه بدانند و معاونت علمی آماده ایجاد ظرفیت‌ها و حمایت‌های لازم برای همکاری است.

معاون علمی رئیس جمهور در ادامه گفت: علم اگرچه بیش از چهار سده قبل هم وجود داشت اما در آن دوره، امری زینتی و صرفاً مایه فخرفروشی حاکمان بود و پادشاهان در اطراف خود دانشمندانی را جمع می‌کردند. اما با وقوع انقلاب صنعتی، علم کارکرد ثروت آفرینی پیدا کرد و به واسطه زایش پدیده‌ای به نام فناوری، توانایی بهره کشی از طبیعت و کسب ثروت را به ارمغان آورد. غرب به واسطه همین فناوری و سلطه بر طبیعت، به برتری هایی نسبت به سایر کشورها دست یافت، پس از جنگ سرد اما، فناوری و نوآوری به مؤلفه‌ای برای قدرت آفرینی تبدیل شد و امروزه عموم نوآوری ها و فناوری ها از جنس برافکن هستند و به عنوان ابزاری برای اقتدارآفرینی شناخته می شوند.

وی افزود: دو دهه قبل که رهبر معظم انقلاب، موضوع جنبش نرم افزاری و نهضت علمی را مطرح کردند کشورهای حاشیه خلیج فارس صرفا علم را ابزاری برای ثروت آفرینی می دانستند اما با دیدن اعتباری که ایران به واسطه پیشرفتهای علمی و فناوری پیدا کرده و با جهان گفت و گو می کند درباره نقش اقتدارآفرین علم به تکاپو افتادند و امروز به برکت تأکیدات رهبری فرزانه انقلاب و تلاش‌های کشور، علم نافع اقتدار را برای کشورمان به ارمغان آورده است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.