تشریح شاخصهای 9 گانه در آیین‌نامه جدید ارتقا اساتید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، محمد سلیمانی رئیس مرکز هیئت امنا و ممیزه وزارت علوم، در نشست خبری آیین نامه جدید ارتقا اظهار داشت: آیین‌نامه ارتقا استادان دانشگاه مسئله مهمی است و این مسئله در جهت دهی و تولید علم ارتباط مستقیمی دارد. 

وی با بیان اینکه آیین نامه ارتقا تدوین و بازنگری شده و در اردیبهشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، یادآور شد: در آیین نامه ارتقا هدایت دانشجویان و سرآمدان آموزشی  پیش‌بینی شده و به موضوع تولید محتوا بیشتر توجه شده است. 

وی افزود: یکی از وظایف اعضای هیئت علمی انجام پژوهش بر اساس نیاز محوری و همچنین حل مسئله است که تمامی این موارد در آیین نامه جدید ارتقا مورد توجه قرار گرفته است. سرآمدی استادان در حوزه پژوهش و شاخص‌های فناوری در آیین نامه ارتقا مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. بر این اساس برای ارتقای استادان 9 شاخص از جمله طرح‌های پژوهشی نیاز محور، مسئله محور و تدوین مقاله در نظر گرفته شده است.

سلیمانی به تشریح ویژگی‌های آیین‌نامه پرداخت و با اشاره به اینکه آیین‌نامه ارتقا در گذشته چهار محور  فرهنگی تربیتی اجتماعی، آموزشی، پژوهش فناوری و اجرایی داشت، یادآور شد:  در آیین نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری، تولید فناوری و تکمیل چرخه علم تا تولید و اثرگذاری آن در تجارت و اقتصاد و تولید بخش فناوری، پنج محور مورد توجه قرار گرفته است.

سلیمانی گفت: محور پنجم در این آیین نامه توسعه فناوری و نوآوری است.  در بخش فرهنگی در آیین به شاگرد پروری و مسئولیت اجتماعی توجه ویژه شده است. در حوزه آموزش نظم و انضباط تدریس و کمیت و کیفیت تدریس به شکل غنی تری مورد توجه قرار گرفته است.

قائم مقام وزارت علوم گفت: موضوع پژوهش نیز با مولفه‌های مختلفی در آیین‌نامه مطرح است؛ مانند طرح‌های پژوهشی، افتخارات پژوهشی و جوایز در این حوزه همچنین هدایت دانشجویان دکتری برای گذراندن پسادکتری و در بخش فناوری و نوآوری توجه ویژه ای به دانش فنی و تولید دانش فنی شده است.

وی در همین زمینه گفت: برای توجه بیشتر به این موضوع در دانشگاه ها سرآمدهای فناوری خواهیم داشت. آیین نامه این سرفصل از یک سال قبل ابلاغ شده است. این موضوع  در ایین‌نامه ارتقا هم امتیاز دارد.

سلیمانی افزود:  فعالیت های عام المنفعه و نقش آفرینی در تدوین برنامه های علمی پژوهشی فناوری که استاد در سطح جامعه انجام می‌دهد در این آیین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته و ارتباط با صنعت و جامعه برجسته تر شده، همچنین موضوع مجلات علمی پژوهشی نیز برای مدیر مسئول و سردبیر مجله امتیازاتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت های اجرایی که اساتید می توانند حضور داشته باشند؛ مثل اردوهای مختلف علمی، فرهنگی و اردوهای راهیان پیشرفت هم در بخش علمی و اجرایی مدنظر قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه یکی از ضعفها در گذشته این بود که بخش وتویی (بایستگی) بیشتر پژوهشی و مقاله محور بود، تاکید کرد:  بنابراین تدبیری اتخاذ شد که ارتقای استادان فقط متکی بر مقاله نباشد و 9 محور شناسایی و در آیین نامه پیش بینی شد. یکی از این 9 محور مقاله و 8 مورد دیگر شامل طرح های پژوهشی، کرسی های تخصصی و نظریه‌پردازی، هنر ارزنده، انتشار کتاب (کتاب تصنیفی و تالیفی)، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف و الزامات حرفه‌ای تایید شده است.

وی گفت: در همه این محورها استاد باید پدید آورنده اصلی باشد و از هر کدام از این 9 محور اگر امتیازات حداقلی بایستگی را به دست بیاورند به رتبه بالاتر ارتقا پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس یک استاد می تواند امتیازات لازم را از 3 محور به دست بیاورد؛ یعنی هم طرح پژوهشی، هم اختراع داشته باشد و از امتیازات تجمیع بشود. همچنین هر استادی حتما در هر مرحله ای که می خواهد به رتبه بالاتری ارتقا پیدا کند، باید حداقل سه مقاله داشته باشد. استاد دانشگاه بدون مقاله نمی تواند ارتقا یابد.

وی در ادامه درباره  الزامات حرفه ای نیز گفت: یعنی یک استاد دانشگاه باید حتما دارای صفحه خانگی برخط باشد و برون دادهای آموزشی پژوهشی اجرایی فرهنگی او در این صفحه قرار داده شده باشد.همچنین استاد باید برنامه پنج ساله داشته باشد و به تصویب دانشگاه رسیده باشد. یا اینکه یک استاد باید نمرات دانشجویان را به موقع اعلام کند که جزء حرفه استادی است و باید رعایت شود و بی نظمی در این حوزه نباید پیش آید.

سلیمانی درباره توجه به نقش استادان زن در آیین نامه ارتقا گفت: این اساتید حداقل 30 درصد از فعالیت‌های علمی اجرایی در صورت داشتن فرزند کمتر از 6 سال به ازای هر فرزند معاف می شوند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.