دهه «رکود، عبرت، تجربه»/چرا خصوصی سازی دهه 90 شکست خورد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی،  پرونده دهه «رکود، عبرت، تجربه» قرار است به بررسی دلایل و ریشه‌های افول شاخص‌های اقتصادی در دهه 90 بپردازد و راهکارهای جبران عقب‌ماندگی‌ها و تعطیلی اقتصاد در این دهه را بررسی کند. یکی از ناکامی های دهه 90 موضوع خصوصی سازی است که عواقب ان همچنان گریبانگیر کشور است.

آرمان خالقی قائم‌مقام خانه صنعت، معدن تجارت در گفتگوی تصویری با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی در این باره می گوید: «طبق ابلاغیه سال 82 مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44، سهم بخش دولتی و خصوصی از 80 درصد و 20 درصد باید معکوس می شد.

دولت باید از شرکت داری و بنگاه داری خارج و تصدی گری را رها و شرکت های خود را هم به بخش غیردولتی واگذار می کرد، اما به دلیل مقاومتی که در صدر برخی دسنگاه ها، شرکتها و وزارتخانه ها وحود داشت، روند واگذاری ها به غلط اجرا شد.

واگذاری ها در ازای بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی و غیره به بهانه های مختلف به شرکتهای خصولتی تحت مدیریت دولتی انجام شد، و از ذیل نظارت مستقیم مجلس خارج شدند، در حالی که مدیران و هیات مدیره این شرکتهای واگذار شده را همچنان وزرا و مدیران دولتی انتخاب می کردند.

همچنین واگذاری ها به گونه ای انجام شد که بلوک مدیریتی در دست دولت ماند و سهامداران خرد نقشی در مدیریت بنگاه نداشتند، برخی از این شرکتها هم حیات خلوتی برای برخی مدیران و دستگاه های دولتی شدند.»

.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

تجربه خصوصی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.