صدها پزشک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی ناپدید شده‌اند

وب‌سایت اینترنتی «اینترسپت» با انتشار گزارشی به دستگیری و ناپدید شدن پزشکان فلسطینی توسط ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و نوشت صدها پزشک در غزه در نتیجه بمباران بیمارستان‌ها به شهادت رسیدند و کادر درمانی نیز در معرض بازداشت و شکجه فیزیکی قرار گرفتند. بسیاری از پزشکان هنوز در مکان‌های نامعلومی بازداشت هستند و همچنان از شرایط سخت زندان رنج می‌برند.

به گزارش خبرآنی، این وب‌سایت در این گزارش که توسط «عربی ۲۱» ترجمه‌ شد، نوشت دو ماه از مفقود شدن «خالد السر»، جراح بیمارستان ناصر در شهر خان یونس در جنوب غزه می‌گذرد.

تا قبل از اواخر ماه مارس، خالد با پسرعمویش «اسید السر» به اندازه‌ای که زیرساخت ارتباطی از هم فروپاشیده غزه اجاره می‌داد، باهم در تماس بودند. خالد یک گروه واتساپ برای پزشکی از راه دور ایجاد کرده بود. او و اسید که جراح مقیم ایالات متحده است، پزشکانی را از ایالات متحده، انگلیس و اروپا برای ارائه مشاوره به همکاران خسته خود در غزه به کار گرفته بودند.

در ماه فوریه، ارتش اشغالگر به بیمارستان ناصر حمله کرد و بر اثر این حمله، بیمارستان تخلیه شد و دیگر کسی در مراکز درمانی ویران شده حضور نداشت. با این حال، خالد السر امید خود را از دست نداده بود و همچنان نسبت به بازگشایی این بیمارستان خوش‌بین بود. آخرین پست او در اینستاگرام در اواسط ماه مارس، ویدیوی کوتاهی بود که فضای بیرونی بیمارستان را از روز قبل نشان می‌داد و در زیر آن پیامی از پیروزی وجود داشت: بالاخره!! بعد از بیش از یک ماه قطعی برق بیمارستان ناصر، خدمه ما توانستند ژنراتور برق را تعمیر کنند و دوباره برق را به بیمارستان ناصر برسانند. در دو هفته گذشته تلاش کردیم بخش‌های بیمارستان را برای بازگشایی تمیز و آماده کنیم.

شش روز بعد در ۲۴ مارس، نیروهای اشغالگر دوباره به بیمارستان یورش بردند و نزدیکان خالد معتقدند که او به همراه تعدادی از پرسنل رو به کاهش بیمارستان اسیر شده است.

اینترسپت گزارش داد، اوایل ماه نوامبر، گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری و ناپدید شدن پزشکان در شمال غزه منتشر شد و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ارتش اشغالگر صهیونیستی دست‌کم ۲۱۴ کارمند پزشکی را در غزه بازداشت کرد. 

اوایل ماه مه، دستگیری و شکنجه کادر پزشکی غزه، زمانی که مقامات اشغالگر از مرگ «عدنان البرش»، جراح معروف و رئیس بخش ارتوپدی بیمارستان الشفا خبر دادند، خبرساز شد.

مقامات گفتند که او ماه آوریل در زندان عوفر، بازداشتگاه صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی، درگذشت.

به گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور سلامت، پرونده دکتر عدنان نگرانی‌های جدی را در مورد مرگ وی پس از شکنجه توسط مقامات اشغالگر ایجاد می‌کند و اینکه مرگ وی مستلزم تحقیقات بین‌المللی مستقل است.

اینترسپت در گزارش خود نوشت، دکتر عدنان یکی از حداقل ۴۹۳ پزشک فلسطینی است که از ۷ اکتبر در غزه به شهادت رسیده‌اند و نیروهای اشغالگر به طور سیستماتیک بیمارستان‌ها را از شمال تا جنوب نوار با ادعای فعالیت حماس در این مراکز  هدف قرار داده‌اند. ادعایی که بارها از سوی بیمارستان‌های غزه تکذیب شده است‌.

این هفته نیز نیروهای اشغالگر صهیونیستی حملات جدیدی را به بیمارستان «کمال عدوان» و بیمارستان «العوده» در شمال انجام دادند و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت کادر پزشکی بیمارستان العوده دریافت شد.

با ورود نیروهای زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب غزه در اواخر سال ۲۰۲۳، حملات به بیمارستان‌های شهر جنوبی خان یونس تشدید شد و در ماه فوریه، زمانی که ارتش اشغالگر بیمارستان ناصر را محاصره کرد، خالد السر تنها جراح عمومی آنجا بود.

«احمد المغربی»، جراح زیبایی که قبلا در بیمارستان ناصر کار می‌کرد، خالد السر را یک پزشک بسیار فداکار توصیف کرد. او افزود خالد شروع به ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی کرد زیرا می‌خواست به دنیا نشان دهد که در غزه چه می‌گذرد.

المغربی گفت: ارتش اشغالگر اسرائیل بیمارستان را به مدت سه هفته محاصره کرد و آنها نمی‌توانستند از یک ساختمان به ساختمان دیگر حرکت کنند یا از پنجره‌ها نگاه کنند زیرا ممکن بود هدف تک تیراندازها قرار بگیرند. او دو ماه در بازداشت بود.

سپس ۱۷ آوریل، شبکه خبری المیادین مصاحبه‌ای را با یک فلسطینی که خود را «احمد ابوعقل» معرفی کرد، منتشر کرد. ابوعقل که لباس همیشگی اسرای آزاد شده فلسطینی، پیراهن و شلوار خاکستری به تن داشت، گفت پزشکان هر روز در معرض قتل و شکنجه قرار دارند.

اینترسپت در ادامه گزارش خود با استناد به اظهارات فلسطینی‌های خوش شانسی که آزاد شده‌اند، تصاویر وحشتناکی از حوادث داخل بازداشت‌گاه‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرد.

«خالد حموده» جراح فلسطینی دیگری در بیمارستان «کمال عدوان» در شمال غزه است که در پی حمله رژیم صهیونیستی به این بیمارستان بازداشت شد.

او می‌گوید: زمانی که ارتش به بیمارستان حمله کرد، از همه مردان و مردان جوان بالای ۱۵ سال و زیر ۵۵ سال خواست شناسنامه خود را نگه دارند و بیمارستان را ترک کنند. چشم و دست آنها را بسته و به مکان دیگری بردند و حموده از محل بازداشت خود خبر نداشت و می‌گفت که در زندان با آنها بد رفتاری می‌شد.

حموده می‌گوید وقتی که نظامیان صهیونیستی متوجه شدند او پزشک است، او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و از او درباره اسرای صهیونیستی پرسیدند اما او چیزی نمی‌دانست.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.