پیشنهاد بنیاد نخبگان به شورای عالی پول و اعتبار و بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود وام مسکن نخبگان

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر دغدغه‌های رئیس‌ جمهور شهید برای تامین مسکن نخبگان، گفت: بنیاد ملی نخبگان به شورای عالی پول و اعتبار و بانک مرکزی پیشنهاد کرده است وام مسکن به جای ۲۳ درصد با سود ۱۵ درصدی به نخبگان تعلق بگیرد که البته این مهم تاکنون میسر نشده است.

به گزارش خبرآنی، فرشاد سلیمانی ضمن تسلیت شهادت جانگداز رئیس جمهوری کشورمان و همراهان ایشان، گفت: وام مسکن نخبگان یکی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان است که تسهیل و تسریع روند اعطای آن به عنوان یکی از اولویت‌های حوزه نخبگانی به منظور ایجاد شرایط معیشتی مناسب در کنار زمینه سازی برای اشتغال نخبگان در دستور کار دولت رئیس جمهور شهید کشورمان بود و بارها و بارها مورد تاکید ایشان قرار گرفت.

وی ادامه داد: این وام ۲۳ درصدی که سقف آن ۲ میلیارد تومان است، بازپرداخت ۲۰ سال دارد؛ این یعنی اقساط این وام ماهانه در حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود که این عدد طبعاً از توان بخش بزرگی از نخبگان جوان خارج است.

معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان افزود: بنیاد ملی نخبگان به شورای عالی پول و اعتبار و بانک مرکزی پیشنهاد کرده است این وام به جای ۲۳ درصد با سود ۱۵ درصدی به نخبگان تعلق بگیرد که البته این مهم تاکنون میسر نشده است.

سلیمانی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان قصد ندارد به یک نهاد حمایتی صرف تبدیل شود، ادامه داد: شورای عالی پول و اعتبار، هم مبلغ وام و هم درصد سود را تعیین می‌کند و سپس این وام با همکاری بانک مرکزی به نخبگان واجدالشرایط تعلق می‌گیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه بخش زیادی از نخبگان تمایلی به گرفتن این وام ندارند، تصریح کرد: با سود ۲۳ درصد نخبه در پایان ۲۰ سال بیش از ۴ برابر مبلغ وام را به بانک پرداخت می‌کند؛ یعنی در ازای ۲ میلیارد تومان وام، بیش از ۸ میلیارد تومان بازپرداخت خواهد داشت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، بانک این وام را تنها در صورتی پرداخت می‌کند که قیمت خانه خریداری شده توسط فرد نخبه، از مجموع وام با بازپرداخت بیشتر باشد. یعنی فرد نخبه تنها زمانی می‌تواند از این وام برخوردار شود که مسکن با قیمت بالای ۸ میلیارد تومان خریداری کرده باشد که این شرایط نه با واقعیات موجود در جامعه نخبگان جوان مطابقت دارد و نه به لحاظ اقتصادی برای نخبگان توجیه دارد؛ به خصوص اینکه مبلغ هر قسط تقریباً دو برابر حقوق هیات علمی بدو استخدام دانشگاه است.

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سلیمانی با اشاره به طرح مسکن ملی نخبگان نیز تاکید کرد: انجام این طرح منوط به همکاری و تعامل وزارت مسکن، صاحبان زمین و سازمان برنامه و بودجه است و دقیقاً به دلیل عدم‌ همکاری بین‌ نهادی، این طرح فعلاً به مرحله اجرا نرسیده است. از طرفی، سازمان برنامه و بودجه اعتقاد دارد متولی امر مسکن وزارت مسکن است، بنابراین در تامین مالی و اعتباری مسکن نخبگان وظیفه بر عهده نمی‌گیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: از طرف دیگر وزارت مسکن، نخبگان را تنها ذیل طرح نهضت ملی مسکن حمایت می‌کند که این موضوع نیز با شرایط زیستی نخبگان همخوانی ندارد. این یعنی، پیچیده شدن معادلات که البته بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد راه‌حلی برای این مسائل پیدا کند.

سلیمانی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان از وضعیت کنونی به هیچ وجه راضی نیست، خاطرنشان کرد: نیاز است وزارت مسکن همراهی‌کند و سازمان برنامه و بودجه نیز برای خود وظیفه و رسالتی قائل شود؛ چراکه تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه نخبگان تکلیف مشخص دارند و باید ظرفیت‌های خود را در تعامل با بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از جامعه نخبگانی به کار بگیرند. البته بنیاد ملی نخبگان ناامید نیست و برای رسیدن به شرایط مطلوب تلاش می‌کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.