تاکید فیدان بر ضرورت به رسمیت شناختن گسترده کشور فلسطین

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر ضرورت افزایش تلاش‌ها جهت متقاعد کردن کشورهای بیشتری برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین، گفت که گروه تماس شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب درباره نوار غزه با مشارکت ترکیه در اسپانیا که به تازگی فلسطین را به رسمیت شناخته است، نشستی را برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرآنی، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (دوشنبه) گفت که گروه تماس سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب درباره برنامه‌های نوار غزه قرار است این هفته، در اسپانیا نشستی داشته باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که فیدان به خبرنگاران گفت: این هفته، گروه تماس در اسپانیا نشستی خواهد داشت. ما در آن‌جا به همراه اسپانیا فرصت این را پیدا خواهیم کرد که پیام معناداری درباره کشور بودن فلسطین به جهان بدهیم. ترکیه از هیچ تلاشی برای تسهیل کشور شدن فلسطین و صلح در خاورمیانه فروگذار نخواهد کرد.

هفته گذشته، دولت نروژ تصمیم این کشور برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کرد. سپس، ایرلند و اسپانیا نیز اعلام کردند که ۲۸ مه کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

وزرای امور خارجه ترکیه، اندونزی، نیجریه، اردن، مصر، قطر و عربستان سعودی گروه تماسی را درباره غزه در پی نشست سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عربی در نوامبر ۲۰۲۳ در ریاض ایجاد کردند. این گروه، پیشتر، مذاکراتی را در پکن، مسکو، لندن و پاریس برگزار کرده است. در برخی از نشست‌های آن‌ها، وزیر امور خارجه دولت رام‌الله و «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز حضور داشتند.

همچنین خبرگزاری آناتولی گزارش داد که فیدان، روز یکشنبه بر ضرورت افزایش تلاش‌ها در جهت متقاعد کردن کشورهای بیشتری برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرد.

او گفت که به تعویق‌انداختن به‌رسمیت شناختن فلسطین هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و به رژیم صهیونیستی فرصت بیشتری می‌دهد.

به گفته منابع دیپلماتیک، وزیر امور خارجه ترکیه این پیام را ردر نشست شرکای بین‌المللی و نشستی درباره اجرای راهکار «دو دولتی»، از جمله مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین مطرح کرد که در بروکسل و در چارچوب مذاکرات او در زمینه مسئله فلسطین برگزار شد.

در نشست اول، کشورها ونهادهایی که در حال کمک‌رسانی به فلسطین هستند، گرد هم آمدند.

«محمد مصطفی» نخست‌وزیر دولت رام‌الله اولویت‌ها و برنامه‌های دولت خود را مطرح کرده و انتظارات آن را با شرکای بین‌المللی مطرح کرد.

نشست دوم به تلاش‌ها برای پرداختن به راهکاری سیاسی برای مسئله رژیم صهیونیستی-فلسطین و ابتکارات برای ایجاد کشور فلسطین بر اساس راهکار «دو دولتی» پرداخت.

فیدان اشاره کرد که مسدود کردن دارایی‌های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی راهی برای فشار آوردن به تشکیلات خودگردان است و بر ضرورت تامین مالی پایدار دولت حاکم تاکید کرد.

او به برنامه‌های کابینه بنیادگرای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تکمیل برنامه‌های خود در زمینه حذف و ریشته‌کن کردن فلسطینی‌ها به هر قیمتی اشاره کرد.

فیدان همچنین گفت که این برنامه بی‌رحمانه برای ویران کردن در حال پیش‌روی از غزه به سمت کرانه باختری و قدس شرقی است.

او با تایید تمامی تلاش‌ها برای فلسطین از زمان توافق اسلو، تاکید کرد که بدون پافشاری بر در پیش گرفتن رویکردی تازه، انتظار نمی‌رود که نتیجه تازه‌ای حاصل شود.

فیدان با اشاره به این که جامعه بین‌المللی از زمان توافق اسلو، ترجیح داده است که فلسطین را به جای یک «حاکمیت»، یک «دولت» در نظر بگیرد، گفت که این ناهماهنگی  مقدمه اشغال رژیم صهیونیستی را دائمی می‌سازد.

او بر ضرورت فعالیت فلسطین به عنوان کشوری تمام‌عیار تاکید کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.