ابهام مصوبه دولت در خصوص عوارض واردات آیفون؛ 28 یا 96 درصد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، براساس مصوبه‌ای که هیئت وزیران در خصوص اصلاح تعرفه واردات کالاها داشت، عوارض واردات موبایل بالای 600 دلار 28 درصد تعیین شد. 

یکی از گوشی‌های بالای 600 دلاری که در حال حاضر با نرخ 28 درصد وارد کشور می‌شود، آیفون 13 است. در حال حاضر و با توجه به بند 225 فهرست حقوق ورودی که به تصویب دولت رسیده است، آیفون 13 نیز با همین نرخ وارد می‌شود.

با این وجود در بند 226 ذکر شده است که در صورت رفع ممنوعیت واردات برند اَپل، این دسته از تلفن‌های همراه باید با نرخ 96 درصد وارد کشور شوند.

به نظر می‌رسد که در تدوین این بند به موضوع مدل‌های آیفون 13 و پایین‌تر توجه نشده است. همین موضوع باعث شکل‌گیری گمانه‌زنی‌ها و بحث‌های متعددی در فضای مجازی در خصوص نرخ عوارض وارداتی آیفون 13 و مدل‌های قبل‌تر شد.

اختلاف 70 درصدی در دو تفسیر متفاوت از حقوق ورودی آیفون 13

با توجه به ابهامی که در این زمینه وجود دارد و تفسیرهای متفاوتی که ممکن است در حوزه اجرا به وجود بیاید. هم این امکان وجود دارد که نرخ 96 درصد برای حقوق ورودی آیفون‌های 13 و قدیمی‌تر مورد نظر قرار بگیرد و هم اینکه اعمال نرخ 28 درصد گذشته ادامه پیدا کند. با توجه به این دوگانگی، که تفاوت حدود 70 درصدی در نرخ حقوق ورودی ایجاد می‌کند نیاز است تا دولت اصلاحاتی در این زمینه اعمال کند.

نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد از ابتدای سال جاری ثبت سفارش آیفون‌های 13 و مدل‌های پایین‌تر از ابتدای سال جاری انجام نشده و وارداتی که هم‌اکنون در حال انجام است، مربوط به ثبت سفارش‌هایی است که در سال گذشته انجام شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.