عملکرد 18 بانک در اعطای تسهیلات مسکن صفر است

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، درباره عملکرد بانک‌ها در عمل به قانون جهش تولید ملی مسکن و اعطای تسهیلات در این حوزه، گفت: یکی از تکالیف جدی هم دولت و هم مجلس این است که برای تعیین تکلیف مسکن اقداماتی جدی انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی از راه کار‌های رونق در ساخت و ساز مسکن اعطای تسهیلات مسکن است که مجلس در این خصوص قانونی مصوب و بانک‌ها را ملزم کرد 20 درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات مسکن کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اما بر اساس آمار منتشر شده عملکرد 8 بانک در سال گذشته در اعطای تسهیلات مسکن صفر بوده است، پیگیر این موضوع هستیم که چرا بانک‌ها باید در این حد نقص و قصور در اعطای تسهیلات داشته باشند.

بابایی کارنامی افزود: پرداخت تسهیلات مسکن یک اصل اساسی برای رونق در ساخت و ساز مسکن است و مردم بدون این تسهیلات نمی‌توانند اقدامات مفیدی در این حوزه انجام دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: بانک مرکزی در مقابل این قصور بانک‌ها استدلال جلوگیری از نقدینگی و افزایش پایه پولی را مطرح می‌کند و به همین دلیل هم بانک‌ها از اعطای تسهیلات مسکن امتناع می‌کنند، این سیاست سیاست درستی نیست که بانک مرکزی و بانک‌های تابعه آن را در پیش گرفته‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: یکی از شاخص‌های رشد تولید توجه به مسکن و رشد مسکن‌سازی است. اگر قرار است به منویات رهبری و شعار‌های سال عمل کنیم و به تولید رونق ببخشیم باید از این مسیر عبور کنیم و با اعطای تسهیلات مسکن به تولید و کسب و کار‌ها رونق بدهیم.

منتخب مجلس دوازدهم افزود: اعطای تسهیلات مسکن تورم ایجاد نمی‌کند زیرا در حوزه تولید هزینه می‌شود‌. بانک مرکزی باید در این سیاست تجدید نظر کند زیرا اعطای تسهیلات ساخت و ساز مسکن ما را به مسیر افزایش تولید، عرضه مسکن، حل بحران مسکن نزدیک‌تر می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: به دلیل همین سیاست‌ها از تعهدات کمی و کیفی که باید در حوزه مسکن به آن عمل می‌کردیم عقب هستیم.

بابایی کارنامی گفت: از سوی دیگر می‌توان این تسهیلات را در حوزه ساخت مسکن و برای ساخت خانه‌های یک تا دو طبقه هزینه کرد، یعنی همان طرح توسعه افقی شهر‌ها، اما باید توجه کنیم که این طرح را نمی‌تواند برای تمام شهر‌ها عملیاتی کرد.

وی افزود: توسعه افقی شهر‌ها هم یک سیاست‌گذاری خوبی برای حل بحران مسکن در کشور است. تأمین مسکن یک پروژه چند وجهی است و لزوماً با اعطای زمین رایگان به مردم و توسعه افقی شهر‌ها نمی‌توان این مشکل را حل کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: حدود 180 مؤلفه در ساخت و ساز مسکن دخیل هستند و باید در هر تصمیم‌گیری به آن‌ها توجه کرد، اما در مجموع اعطای تسهیلات به مردم برای ساخت و ساز خانه‌های ویلایی با اعطای زمین رایگان به مردم یکی از راه کار‌های برون رفت از شرایط فعلی و حل بحران مسکن است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.