دفاع وزارت بهداشت از قلیان اکسیژن/سیگار الکترونیک مجوز ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حسین فرشیدی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی دخانیات در وزارت بهداشت اظهار کرد: تولید سیگار، توتون و مشتقات آن‌ها باید کاهش یابد. سیگار الکترونیک مجوز تولید و واردات ندارد بنابراین هرچه سیگار الکترونیک در کشور می‌بینیم قاچاق است. درباره کالاهای قاچاقی نمی‌توان استانداردی تعیین کرد و بنابراین منع مصرف دارند و نظر قاطعانه وزارت بهداشت مخالفت با مصرف سیگار الکترونیک است.

جهش تولید؛ بهانه تولیدکنندگان دخانیات

وی با اشاره به لزوم افزایش قیمت دخانیات در کشور افزود: همواره درباره افزایش مالیات بر دخانیات، بهانه‌هایی مبنی بر این که افزایش قیمت سیگار باعث افزایش قاچاق آن می‌شود مطرح است و برخی ادعا می‌کنند که اگر قیمت سیگار و دخانیات افزایش یابد با شعار سال مبنی بر جهش تولید در تضاد است در حالی که سیگار نوعی سم است و منظور از شعار سال، جهش در تولید اقلام مضر نبوده است.

دفاع صریح وزارت بهداشت از قلیان اکسیژن

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره مجوز دادن وزارت بهداشت به قلیان اکسیژن بیان کرد: در کشور ما سیگار و قلیان استفاده می‌شود اما قانون نتوانسته جلوی مصرف این دخانیات را بگیرد. در همین راستا مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح قلیان اکسیژن را مطرح کرد که آن را به عنوان جایگزینی معرفی کرد که ضرری نداشته و بتواند مصرف دخانیات را کاهش دهد. یکی از راه‌های کاهش مصرف دخانیات نیز جایگزینی است و این طرح در 10 استان به صورت نمونه شروع شده است.

فرشیدی با طرح این ادعا که تمام موارد بر اساس استانداردهاست و قلیان اکسیژن ضرر فیزیکی و جسمی ندارد، مدعی شد: بر اساس گزارش اولیه نیز وزارت بهداشت کار مرکز تحقیقات را تأیید کرده است؛ قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نمی‌کند و یک کار جایگزین است البته نمی‌توان گفت که می‌تواند تمام مشکلات را رفع کند و جایگزین دخانیات شود. ما مطالعات را ادامه خواهیم داد و تا پایان مطالعه قلیان اکسیژن منتظر خواهیم ماند تا اگر بتواند به عنوان جایگزینی با خطرات کمتر باشد رسمیت پیدا کند و مجوز استفاده پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.