کارگران و مصائب «اصلاح عناوین شغلی»

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، یکی از مشکلات کارگران همواره در لیست های بیمه و عناوین شغلی آنها  است. بارها پیش آمده است که برخی از کارفرمایان سودجو میزان دستمزد افراد را در لیست بیمه کمتر و عنوان شغلی را درست وارد نمی کنند. این موضوع هنگام بازنشستگی مشکلاتی را برای کارگران ایجاد می کند, اما اخیراً با ارسال پیامک از سوی سازمان تامین اجتماعی، کارگران در کوتاه ترین زمان از این مغایرت ها مطلع می شوند و برای اصلاح آن می توانند اقدام کنند.

این موضوع برای کارگران سخت و زیان آور اهمیت بیشتری دارد,ارسال عنوان شغلی اشتباه، قبل از هر چیز خطای کارفرماست و بعد از آن، دردسری‌ است که از بخشنامه‌ها و کدگذاری‌های سرگیجه‌آور سازمان تامین اجتماعی بیرون آمده است؛ در این میان، آنکه تقصیری ندارد و نباید تاوان بدهد، خود کارگر است, که تمام مشکلات در این مسیر گرفتار کارگر می شود.

مهمترین جمله ای که کارگران سخت و زیان آور هنگام مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی برای اقدام به بازنشستگی با آن روبرو می شود این است که «ببخشید تا عنوان شغلی شما اصلاح نشود و هزینه‌ی این اصلاحات را کارفرمایتان نپردازد، نمی‌توانید بازنشست شوید.».

پرداخت 4درصد مشاغل سخت و زیان آور معمولاٌ‌ از سوی کارفرمایان انجام نمی شود. از سوی دیگر برخی بخشنامه های تأمین اجتماعی در این مسیر به مشکلات افزوده می شود, مانند بخشنامه اخیر سازمان تامین اجتماعی (بخشنامه 1777) برمی‌گردد،چند عنوان شغلی را که قبل از سال 1390کدینگ مشخص نداشته‌اند، نیازمند اصلاح دانسته؛ این اصلاحات برای کارفرما هزینه دارد و بازهم تمایلی برای پرداخت نیست. در این میان کارگران هستند باید با گذراندن وقت و صف های طویل در سازمان تأمین اجتماعی امید به اصلاح داشته باشند و از سوی دیگر به کارفرما التماس کنند شاید مشکلات آنها حل شود و بتوانند بازنشسته شوند. کارگر از همه جا بی خبر مجبور است به خاطر اشتباه کارفرما به سختی بیفتاد.

هادی جعفری،کارشناس تأمین اجتماعی می گوید: در صورتی که عنوان شغلی با شغل واقعی وی تفاوت داشته باشد فرد می تواند اعتراض خود را ثبت کند و تامین اجتماعی نیز با ارسال بازرس نسبت به تصحیح عنوان شغلی اقدام می کند.

وی گفت: اقدام جدیدی که سازمان تامین اجتماعی شروع کرده، ارسال پیامک کارکرد بیمه ماه قبل به بیمه شده است. این اقدام جهت اطلاع بیمه شده از عنوان شغلی و میزان دستمزد فرد است که در صورت مغایرت اعتراض کند.

جعفری بیان کرد: در صورتی که عنوان شغلی با شغل واقعی وی تفاوت داشته باشد فرد می تواند اعتراض خود را ثبت کند و تامین اجتماعی نیز با ارسال بازرس نسبت به تصحیح عنوان شغلی اقدام می کند.

جعفری اضافه کرد: در صورتی که میزان دستمزد در بیمه کمتر از حقوق واقعی دریافت شده کارگر باشد نیز می توان اعتراض کرد، چرا که مبنای پرداخت تعهدات بیمه ای نظیر بازنشستگی و دوران استراحت پزشکی و بیکاری و ازکار افتادگی و فوت و موارد دیگر دستمزد اعلامی در لیست بیمه است و نه دستمزد واقعی فرد.

وی عنوان کرد: در صورتی که میزان دستمزد پیامک شده از میزان دستمزد واقعی فرد مغایر باشد و عنوان شغلی خاصی هم درج شده باشد، احتمالی که وجود دارد این است که بیمه شده در کارگاهی مشغول به کار است که دارای دستمزد مقطوع است که با پرسش از نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی می توان اطمینان حاصل کرد.

کارشناس تامین اجتماعی گفت: کارفرما می تواند در چارچوب قانون کار بین سقف و کف دستمزد اعلامی هر سال با کارگرش توافق کند ولی در حالتی که کارگاه دارای دستمزد مقطوع است، کارفرما برای پرداخت حق بیمه بایستی از جدول مشاغل دارای دستمزد مقطوع اعلامی از طرف سازمان تامین اجتماعی تبعیت کند. که دارای دستمزد و مشاغل مشخصی است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.