آغاز پروازهای جده از ایران و آخرین وضعیت زائران ایرانی در مکه

رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت از آغاز فاز دوم پروازهای حج تمتع خبر داد و آخرین وضعیت زائران ایرانی در شهر مکه را تشریح کرد.

به گزارش خبرآنی، براساس اعلام ستاد مکه شمار زائران ایرانی دراین شهر از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است و از بامداد جمعه ۴ خردادماه پرواز زائران «مدینه بعد» به فرودگاه جده آغاز شده است. پروازهای حج از ۲۲ اردیبهشت ماه با اعزام عومل ستادی و خدماتی آغاز شده است و تا پیش از این، فقط به مقصد مدینه انجام می‌شد و با این پروازها، کاروان‌های «مدینه قبل» به عربستان منتقل می‌شدند.

اکنون با افزایش تعداد زائران در شهر مکه، غلامرضا رضایی ـ رئیس ستاد مکه ـ گفت که این شهر به ۵ منطقه تقسیم شده است تا از نظر عملیاتی، نظارتی و ادارای، خدمت‌رسانی بهتری به زائران ایرانی شود.

او یادآور شد: از ۲۲ اردیبهشت ماه عوامل اجرایی با دو پرواز عازم عربستان شدند تا در ۱۹ هتل در مدینه و ۶۲ هتل در مکه به زائران خدمات دهند  و پروازهای زائران نیز از ۲۴ اردیبهشت ماه به فرودگاه مدینه آغاز شد. در ۹ روز اول، روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ زائر در قالب ۱۴ تا ۱۸ کاروان وارد مدینه شدند و از بامداد جمعه، چهارم خردادماه نیز پروازها به سمت فرودگاه بین‌المللی جده آغاز شده است.

رئیس ستاد مکه در سازمان حج و زیارت افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، زائران ایرانی به مدت ۵ روز در مدینه اقامت دارند و بعدازظهر روز ششم، مُحرِم می‌شوند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا در میقات شجره با اتوبوس راهی ایستگاه قطار مدینه و از آنجا عازم مکه می‌شوند.

رضایی گفت: زائرانی که از روز جمعه چهارم خردادماه وارد فرودگاه جده می‌شوند، اگر از برادران و خواهران اهل سنت باشند، بنابر فقه اهل سنت از همان فرودگاه محرم شده و مستقیما وارد مکه می‌شوند، اما زائران شیعه بنابر بر تعالیم فقه شیعی باید در میقات مسیر جده به مکه که «میقات جحفه» است، مُحرم شوند.

او این توضیح را اضافه کرد که اگر آقایان بخواهند مسیر «میقات جحفه» در مکه را در طول روز طی کنند باید از اتوبوس‌های بدون سقف استفاده کنند، اما اگر غروب آفتاب و بعد از نماز مغرب و عشاء به سمت مکه بروند می‌توانند با اتوبوس‌های مسقف حرکت کنند.

رضایی با اشاره به پیش‌بینی‌هایی درباره حضور حدود دو و نیم میلیون زائر از اقصی نقاط جهان اعم از کشورهای اسلامی، اروپا، استرالیا، آفریقا، آمریکا و... در حج، افزود: زائران کشورهای مختلف در هتل‌هایی که در ضلع‌های غربی، شمالی  و شرقی حرم قرار دارند، مستقر می‌شوند.

رئیس ستاد مکه اظهار کرد: با توجه به این حجم از زائر، تلاش شده است هتل‌های زائران ایرانی در مناطق مرغوب و حتی‌الامکان در خیابان‌های اصلی شهر اجاره شود  و از خدمات قابل قبولی برخورد باشند. بحث هزینه و مقرون به صرفه بودن و توان مالی زائران نیز در اجاره هتل‌ها مدنظر بوده است.

او درباره تقسیم‌بندی شهر مکه به ۵ منطقه، گفت: با هدف خدمت‌رسانی بهتر به زائران ایرانی، شهر مکه به ۵ منطقه تقسیم شده است تا از نظرعملیاتی، نظارتی و اداری بتوانیم به هتل‌های محل اسکان زائران که در مناطق مختلف «العزیزیه»، «المعابده»، «منصور»، «أجیاد» و... و. واقع شده است، دسترسی بهتری داشته باشیم.

رضایی اضافه کرد: در هر منطقه‌ای از مکه که تمرکز حجاج ایرانی وجود دارد یک ستاد ایجاد شده است که تمام‌وقت فعال هستند و بر روند خدمت‌رسانی به زائران نظارت می‌کنند.

رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه خدماتی که به تمام ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی ارائه می‌شود، یکسان است، گفت: تنها تفاوتی که در سطح و کیفیت خدمات به حجاج وجود دارد، مربوط به اسکان زائران است. هتل‌های زائران در ۶ گروه قیمتی تقسیم‌بندی شده است که زائران می‌توانستند گروه قیمتی متناسب با وضعیت اقتصادی خود را انتخاب کنند و تلاش شده است هتل‌هایی که از امکانات نسبی خوبی برخوردار هستند، اجاره شود.

او با بیان اینکه رقابت سختی میان کشورها برای اجاره هتل وجود دارد، اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم هتل‌هایی را انتخاب کنیم که از شرایط خوبی برخودار هستند و مالکانی طرف قرارداد ما باشند که نیاز زائران ما به ویژه از نظر بهداشت و نظافت را تأمین کنند.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به جلسات آموزشی که پیش از سفر حج برگزار شد و نکته هایی که درباره مقررات عربستان، ملاحظات و نکاتی که باید در این سفر رعایت شود، به زائران توصیه کرد: ما انتظار داریم زائران این نکات را در طول سفر رعایت و ضوابط، دستورالعمل‌ها و قوانین کشور میزبان را رعایت کنند. زائران سعی کنند حتی‌الامکان به صورت گروهی به حرم مشرف شوند و تشرف خود را با مدیر کاروان هماهنگ کنند. ساعات ازدحام و شلوغی حرم را رصد کنند و در ساعات خلوتر به حرم بروند و تلاش کنند که از این فرصت حدود یک ماهه در مکه نهایت استفاده را ببرند و با حجی مقبول سرزمین وحی را ترک کنند.

امسال حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر از ایران در حج شرکت می کنند که اعزام آنها طبق اعلام سازمان هواپیمایی تا ۱۸ تیرماه ادامه خواهد داشت. طبق تقویم عربستان، موسم حج امسال از غروب جمعه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) آغاز می‌شود و در عصر روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.