محدود نگه داشتن تولید نفت برای روسیه دشوار شد

روسیه در یک اعتراف کم سابقه به مازاد تولید نفت، اعلام کرد به دلایل فنی، از سهمیه تولید اوپک پلاس در آوریل فراتر رفته است.

به گزارش خبرآنی، تحلیلگران و منابع صنعتی می‌گویند این اقدام غافلگیرکننده نشان می‌دهد مسکو با چالش‌هایی در محدود نگه داشتن تولید نفت مواجه است.

روسیه، عربستان سعودی و همچنین برخی دیگر از اعضای گروه اوپک پلاس، متعهد شده اند علاوه بر آنچه قبلا توافق شده بود، تولید نفت خود را به میزان بیشتری کاهش دهند تا از بازار نفت حمایت کنند که منبع درآمد مهمی برای بودجه آنها است.

وزارت انرژی روسیه در بیانیه نیمه شب اعلام کرد این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، تولید خود را زیر سهمیه اوپک پلاس حفظ کرده است. در این بیانیه آمده است: تولید مازاد در آوریل، ناشی از ویژگیهای فنی کاهش تولید به میزان قابل توجه بوده است.

این بیانیه در حالی منتشر شد که اوپک پلاس در حال آماده شدن برای نشست اول ژوئن به منظور مذاکرات بیشتر درباره سیاستهای تولید است.

الکسی کوکین، یک تحلیلگر مستقل، اظهار کرد: یکی از دلایلی که روسیه برای کاهش تولید در آوریل با مشکل مواجه شد، این بود که در این ماه، قرار بود تقریبا سه چهارم کل کاهشهایی که این کشور برای سه ماهه دوم متعهد شده بود، انجام شود. تصور می کنم منظور از «ویژگیهای فنی کاهش تولید به میزان قابل توجه»، همان است. وگرنه، کاهش تولید به این سرعت غیرممکن است.

طبق گزارش اوپک، روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است، تولید نفت خود را در آوریل، به میزان ۱۵۴ هزار بشکه در روز نسبت به مارس کاهش داد و به ۹.۲۹ میلیون بشکه در روز رساند. میانگین تولید نفت روسیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ۹.۴۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

بنا بر محاسبات رویترز، سهمیه تولید نفت روسیه، شامل کاهش داوطلبانه اضافی در اوپک پلاس برای آوریل، حدود ۹.۰۹ میلیون بشکه در روز بود.

روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، داده های تولید نفت خود را محرمانه اعلام کرده است.

رونالد اسمیت، تحلیلگر ارشد در کارگزاری BCS World of Investments در مسکو، گفت: دلایل فنی تولید بیش از حد، می تواند به مدیریت میدانها مربوط باشد زیرا میادین نفتی، به ویژه میادین قدیمیتر، نمی توانند به سادگی بدون اینکه به طور بالقوه به ظرفیت نهایی تولید آنها آسیبی وارد شود، غیرفعال شوند.

روسیه علاوه بر تعهد قبلی خود برای محدودیت عرضه در کنار سایر اعضای گروه اوپک پلاس، صادرات نفت خام و سوخت را در سه ماهه اول مجموعا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

روسیه اعلام کرده است که به تدریج کاهش صادرات را کمتر خواهد کرد. این کشور در آوریل، باید تولید را ۳۵۰ هزار بشکه در روز و صادرات را ۱۲۱ هزار بشکه در روز کاهش می داد. در ماه مه، کاهش تولید اضافی ۴۰۰ هزار بشکه در روز و صادرات ۷۱ هزار بشکه در روز خواهد بود. در ژوئن، کل کاهش اضافی از محل تولید نفت خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع شرکت روسی همچنین اظهار کرد: کاهش تولید نفت به دلیل فرآیند تولید چالش برانگیز از جمله فشار بالا در چاههای نفت، دشوار است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.