ویروس‌های باستانی دی ان ای عامل ابتلا به بیماری روانی شناخته شدند

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از تلگراف، حدود۸ درصد از کد ژنتیک انسان حاوی توالی هایی است که «رتروویروس های درون زا انسانی»(Hervs)نام دارند و درحقیقت بقایای عفونت های باستانی هستند که اجداد انسان ها صدها هزار سال قبل دچار آن شده بوده اند. قبلا تصور می شد این کدهای مرموز که در حقیقت دی ان ای به دردنخور(Junk DNA) نام دارند، تاثیر اندکی بر بدن انسان داشته باشند.

اما محققان کالج کینگ لندن متوجه برخی توالی ها شده اند که احتمال ایجاد بیماری هایی مانند شیزوفرنی، اختلال دو قطبی و افسردگی را افزایش می دهد.

دکتر تیموتی پاول یکی از مولفان ارشد این تحقیق در این باره می گوید: این توالی های ویروسی احتمالا نقشی مهم تر از آنچه تصور می شد، در مغز انسان دارند.

ماده ژنتیک رتروویروس هایی که طی تاریخ چند بار نسل انسان را مبتلا کرده اند، در سلول های مبتلا به عفونت قرار گرفته اند. هنگامیکه این عفونت ها در سلول های اسپرم یا تخمکی رخ می دهد که به جنین تبدیل می شوند، ماده ژنتیک رترووایرال به نسل های بعدی منتقل و به تدریج به بخشی ثابت از ساختار ژنتیک بدن انسان تبدیل می شود.

این تحقیق داده های مطالعات بزرگ ژنتیک از هزاران نفر ( با سلامت ذهنی یا مبتلا به بیماری روحی) را در کنار اطلاعات به دست آمده از کالبدشکافی نمونه مغز ۸۰۰ نفر تحلیل کردند.

محققان متوجه شدند در افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به اختلالات روانپزشکی هستند، قسمت هایی از دی ان ای ویروسی قدیمی در حال افزایش یا کاهش است و احتمال دارد بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.