ارائه تسهیلات صندوق نوآوری برای رشد صادرات شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار خبرآنی، یکی از الزامات رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و تبدیل‌شدن آن‌ها به بازیگران اصلی و قابل اعتنای اقتصاد کشور (بخوانید افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور)، ورود آن‌ها به بازارهای بین‌المللی است. یادگیری از رقبا و سایر بازیگران عرصه بین‌المللی می‌تواند نقش موثری در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد. از این رو، هیات عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، بسته‌ای با عنوان «توسعه صادرات دانش‌بنیان» را طراحی کرد که محورهای متعددی از جمله «کمک به شبکه‌سازی صادراتی» و «تامین مالی صادراتی» را شامل می شود.

در محور شبکه‌سازی صادراتی، نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی ابزار مهم و موثری محسوب می‌شوند. گرچه صندوق از گذشته با خدمات بلاعوض توانمندسازی نظیر حضور در نمایشگاه‌های خارجی و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری ـ به شبکه‌سازی صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کرده است، اما در سال ۱۴۰۲ بودجه خدمات توانمندسازی صندوق به ۲ برابر افزایش یافت و بخش عمده این افزایش، به شبکه‌سازی صادراتی دانش‌بنیان اختصاص یافت.

در نتیجه صندوق نوآوری و شکوفایی توانست در سال ۱۴۰۲، از حضور ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان در ۵۸ نمایشگاه معتبر بین‌المللی به طور مستقل، و از حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ۲۲ نمایشگاه معتبر بین‌المللی در قالب پاویون حمایت بلاعوض به عمل آورد.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه‌ها، زمینه آشنایی آن‌ها با بازارهای بین‌المللی، شناسایی و مذاکره با مشتریان بالقوه، و نهایتاً صادرات انواع محصول و خدمات دانش‌بنیان را فراهم می‌سازد.

اما خدمات توانمندسازی تنها عنصر بسته توسعه صادرات دانش‌بنیان نبود و دو خدمت جدید در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شد: ۱) تسهیلات رشد صادرات دانش‌بنیان، که هدف آن کمک به تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی است، و ۲) تسهیلات تولید فراسرزمینی، که به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند تا خطوط مونتاژ یا بسته‌بندی محصولات خود را در سایر کشورها دایر کنند.

تولید فراسرزمینی به شرکت‌های دانش‌بنیان اجازه می‌دهد به عنوان یک شرکت داخلی وارد بازار کشور هدف شوند و علاوه بر آن، از قراردادهای تجارت آزاد کشور هدف با سایر کشورها نیز بهره‌مند شوند. انتظار می‌رود ارائه این دو خدمت در سال ۱۴۰۳ به توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش کمک کند.

براساس اعلام مسولان صندوق نوآوری، هدف‌گذاری این صندوق در بسته صادراتی با توجه به سیاست‌های دولت، کشورهای همسایه و منطقه است که از قضا دارای بازار بزرگی اند و برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بسیار مشتاق هستند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.