واکنش‌ها به تصمیم ۳ کشور اروپایی برای به‌رسمیت‌شناختن استقلال فلسطین

دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را شجاعانه خواند و پیوستن سایر کشورها به آنها را خواستار شد. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز ضمن استقبال این تصمیم را گامی محوری و استراتژیک به سوی تحقق راه حل ۲دولتی دانست.

به گزارش خبرآنی، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای از تصمیم سه کشور اروپایی نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین از تاریخ ۲۸ مه جاری (سه شنبه هفته آینده) استقبال و تاکید کرد، از گام مهمی که این سه کشور برداشتند، به شدت استقبال می کنم.

ابوالغیط در ادامه ضمن تبریک این تحول مثبت به فلسطین اظهار کرد: از این سه کشور بابت این گام که در مسیر درستی از تاریخ این درگیری برداشته شده، تقدیر و تشکر می‌کنم و از کشورهایی که هنوز چنین اقدامی را در پیش نگرفتند، می‌خواهم از اقدام اصولی و شجاعانه این سه کشور الگوبرداری کنند.

«جاسم محمد البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز امروز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این مساله تاکید کرد: این به رسمیت شناختن به منزله گامی محوری و استراتژیک به سوی تحقق راه‌حل ۲دولتی و نیز انگیزه‌ای قوی برای تمامی کشورها جهت در پیش گرفتن گام‌های مشابهی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

البدیوی افزود: این به رسمیت شناختن در دستیابی ملت فلسطین به تمامی حقوقش و زندگی در صلح، عدالت و استقلال پس از سال های متمادی ظلم، خشونت، نقض های آشکار و زندگی زیر فشار نیروهای اشغالگر اسرائیلی نقش موثری خواهد داشت.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از تمامی نهادها و سازمان های جامعه جهانی خواست به نقش خود در حمایت از ملت فلسطین برای رسیدن کامل آنها به حق تشکیل کشور خودشان عمل کنند.

او در ادامه بار دیگر بر موضع‌گیری ثابت و مستحکم شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از مساله فلسطین و رسیدن به راه حلی مبتنی بر توقف اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل در این رابطه و ابتکارعمل صلح عربی تاکید کرد.

«استفان سژورنه» وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد، «به رسمیت شناختن کشور فلسطین ممنوع نیست اما الآن زمان مناسبی نیست.»

وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، «از تصمیم مثبتی که نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اتخاذ کرد، استقبال می‌کنیم.»

این وزاتخانه ضمن تقدیر از این اقدام سه کشور اروپایی یاد شده تاکید کرد که این تصمیم نشان دهنده اجماع بین‌المللی درباره حق ذاتی ملت فلسطین برای تعیین سرنوشتشان است.

همچنین ریاض از دیگر کشورها خواست هرچه سریعتر اقدام مشابهی را در پیش بگیرند چراکه نقش موثری در ایجاد راهی مطمئن و برگشت ناپذیر دارد که صلح عادلانه و پایداری را برای فلسطینی ها و حقوق مشروع آنها را محقق می کند.

وزارت خارجه عربستان در ادامه نیز خطاب به جامعه جهانی به ویژه اعضای دائم شورای امنیت که تا الآن کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، بر اهمیت تسریع در این امر جهت دستیابی ملت فلسطین به حقوق مشروع خود و برقراری صلح فراگیر و عادلانه برای همه تاکید کرد.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم سه کشور اروپایی یاد شده، از دیگر کشورها نیز خواست همین اقدام را در پیش بگیرند.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای این اقدام را گام مهمی در راه حمایت از راه حل ۲دولتی و برقراری صلح دانست و تاکید کرد، «برقراری صلح فراگیر و عادلانه در منطثه در گروی تشکیل کشور مستقب فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ است.»

این وزارتخانه در ادامه نیز بر لزوم توقف فوری جنگ علیه غزه و بازگشت به روند سیاسی تاکید کرد و آن را تنها ضامن برقراری ثبات دانست.

دوحه همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای بیشتری این اقدام را در پیش بگیرند و تلاش ها برای اجرای راه حل ۲دولتی تقویت شود.

در مقابل «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسون رژیم صهیونیستی در حساب کابری خود در پلتفرم «ایکس» این اقدام کشورهای یاد شده را محکوم کرده و این مساله را «شکست سیاسی بی سابقه ای برای اسرائیل» دانست.

لاپید نوشت، «تصمیم نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین شرم آور است اما نتیجه یک بحران نبوده بلکه نتیجه یک شکست سیاسی بی سابقه است.» 

سه کشور نروژ، ایرلند و اسپانیا امروز به‌رغم هشدارهای رژیم صهیونیستی، به صورت رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

پیش از این هشت کشور عضو اتحادیه اروپا شامل بلغارستان، لهستان، جمهوری چک، رومانی، اسلواکی، مجارستان، قبرس و سوئد کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.