ستاره دنباله دار پاییز امسال آسمان را درخشان می‌کند

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از اسپیس، طی چند سال گذشته ۲ ستاره دنباله دار از کنار زمین رد شدند و هیاهوی رسانه ای زیادی ایجاد کردند. در اوایل فوریه ۲۰۲۳ میلادی ستاره دنباله دارC/۲۰۲۲ E۳ که به طور غیر رسمی «دنباله دار عظیم سبز» نام دارد، از کنار زمین گذشت. از سوی دیگر طی ماه گذشته دنباله دار ۱۲P/Pons-Brooksتوجهات را به خود جلب کرد زیرا تمایل به تجربه شعله ور شدن ناگهانی و ظاهر شدن زوائد گازی شبیه به شاخ را همراه است و به همین دلیل«ستاره دنباله دار شیطان» نام گرفت.

تنها مشکل این بود که هر دو ستار دنباله دار به سختی قابل رصد بودند، مگر آنکه فرد در تاریکی و زیر آسمانی بدون آلودگی نورهای اضافی قرار داشت. حتی تلسکوپ های کوچک نیز برای این منظور ناکارآمد بودند و در آنها چیزی بیش از حباب های کم رنگ نور دیده نمی شد.

اما به نظر می رسد در پایان تابستان امسال افراد بتوانند یک ستاره دنباله درخشان که راحت تر بتوان با چشم غیرمسلح آن را دید، رصد کنند. این ستاره دنباله دارC/۲۰۲۳A۳ نام دارد که در ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ میلادی به وسیله سیستم ATLAS در آفریقای جنوبی مشاهده شد. ATLAS یک سیستم هشدار رباتیک است که به طور خاص برای ردیابی سیارک های نزدیک زمین به کار می رود که احتمال دارد چند روز یا چند هفته بعد با زمین برخورد کنند.

در ابتدا تصور می شد این شی آسمانی یک سیارک است اما بعدا و با عکس ثبت شده توسط رصدخانه Purple Mountain در چین مشخص شد یک دنباله دار است. هنگامیکه ستاره دنباله نخستین بار رصد شد، در مسافتی فراتر از مدار مشتری و در حدود ۱۰.۹ میلیارد کیلومتری خورشید بود. اما بعدا مشخص شد در ۲۷ سپتامبرسال جاری میلادی فاصله این ستاره دنباله بار با خورشید به کمترین میزان و حدود ۵۸ میلیون کیلومتری آن می رسد. همچنین ۲ هفته بعد و در ۱۲ اکتبر یعنی فصل پاییز این ستاره دنباله دار از فاصله ۷۱ میلیون کیلومتری زمین می گذرد.

این ارقام نشان می دهد این ستاره دنباله دار ممکن است برای یک لحظه بدرخشد و حتی یک دنباله قابل توجه برای آن ایجاد شود که در آسمان شب قابل رصد باشد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.