قوانین هوش مصنوعی اروپا از ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، به این ترتیب معیاری جهانی برای فناوری به وجود می آید که در زندگی روزمره افراد به کار می رود.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا جامع تر از روش آمریکا در زمینه پیروی داوطلبانه از قوانین است. این در حالی است که قوانین چین در این زمینه با هدف حفظ ثبات و کنترل بر کشور وضع شده اند.

رای مثبت کشورهای اتحادیه اروپا به تصویب این قانون، ۲ ماه پس از آن اعلام شد که قانونگذاران منطقه پس از ایجاد تغییراتی کلیدی در لایحه هوش مصنوعی۲۰۲۱ کمیسیون اروپا از آن پشتیبانی کردند.

طی ماه های اخیر در سراسر جهان نگرانی ها درباره هوش مصنوعی به اخبار جعلی، اخبار نادرست و محتوای تحت نظارت قانون کپی رایت بیشتر شده است. این در حالی است که محبوبیت سیستم هوش مصنوعی مولد مانند چت جی پی تی اوپن ای آی و چت بات جمینی گوگل میان مردم نیز بیشتر شده است.

متیو میشل وزیر دیجیتالی سازی بلژیک در بیانیه ای اعلام کرد: این قانون مهم که در نوع خود در جهان بی سابقه است، چالش های فناورانه جهان را برطرف می کند و فرصت هایی برای جوامع و اقتصادهای ما فراهم می کند. اروپا با ارائه قانون هوش مصنوعی روی اهمیت اعتماد، شفافیت و مسئولیت پذیری در برخورد با فناوری های جدید تاکید می کند و از سوی دیگر تضمین می کند این فناوری به سرعت در حال تحول طوری شکوفا می شود که نوآوری در اتحادیه را بهبود بخشد.

قانون هوش مصنوعی وظایف سختگیرانه ای در زمینه شفافیت برای سیستم هایی با ریسک بالا وضع کرده اما الزامات برای مدل های هوش مصنوعی عمومی آسانگیرانه تر است. قوانین مذکور استفاده دولت از داده های بیومتریک نظارت بر افراد در اماکن عمومی را به جرایم خاص، جلوگیری از حملات تروریستی و همچنین جستجو برای مظنونین در جرایم خطرناک محدود می کند.

اما به گفته کارشناسان گستره تاثیرگذاری قانون جدید فراتر از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا است. این قانون گستره ای جهانی خواهد داشت و شرکت های خارج از منطقه که از داده های مشتریان اروپایی در پلتفرم هایشان استفاده می کنند نیز باید از آن پیروی کنند. کشورها و مناطق دیگر احتمالا از قانون هوش مصنوعی اروپا به عنوان زیربنای قوانین مخصوص خود استفاده کنند.

هرچند قانون جدید در سال ۲۰۲۶ اعمال می شود اما ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی در امتیازدهی اجتماعی، استخراج غیرهدفمندانه تصاویر صورت افراد از اینترنت یا فیلم دوربین های مدار بسته ۶ماه پس از اجرایی شدن قانون، اعمال می شود.

تعهدات مربوط به مدل‌های هوش مصنوعی عمومی پس از ۱۲ ماه و قوانین برای سیستم‌های هوش مصنوعی تعبیه شده در محصولات تحت نظارت در ۳۶ ماه آینده اعمال خواهد شد. جریمه های تخلف از قوانین ۷.۵ میلیون یورو (۸.۲ میلیون دلار) یا ۱.۵ درصد گردش مالی تا ۳۵ میلیون یورو یا ۷ درصد از گردش مالی جهانی بسته به نوع تخلف متغیر است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.