ماموریت کم‌سابقه ناوهای آمریکا و کانادا و عبور از تنگه تایوان

در عملیات مشترک کم‌سابقه‌ای در بستر تنش‌های فزاینده میان واشنگتن و پکن، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که دو ناو آمریکایی و کانادایی امروز (شنبه) از تنگه تایوان عبور کردند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا گفت که ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس چونگ-هون» و ناوچه کانادایی «اچ‌ام‌سی‌اس مونترال» گذری «عادی» از تنگه تایوان داشتند؛ در آب‌های آزادی که «بر اساس قوانین بین‌المللی ناوبری و پرواز عبوری در آن‌ها آزاد است».

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: عبور ناوشکن چونگ-هون و ناوچه مونترال از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده و متحدانش و شرکایش به وضعیت باز و آزاد هند-اقیانوس آرام است.

گرچه ناوهای آمریکایی تقریباً هر ماه از این تنگه عبور می‌کنند، اما همراهی ناو کانادایی در این مورد کم‌سابقه بود.

این در حالی روی داد که وزرای دفاع آمریکا و چین برای شرکت در نشست امنیتی شانگری-لا به سنگاپور رفته‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این نشست پکن را به عدم همکاری در حوزه نظامی متهم کرد و گفت: عدم تمایل چین به تعامل جدی‌تر در سازوکارهای مدیریت بحران نظامی من را بسیار نگران می‌کند؛ اما امیدوارم به‌زودی این وضع تغییر کند.

چین معمولاً این اقدامات آمریکا را تلاش برای تنش‌زایی قلمداد می‌کند، اما هنوز به گذر ناوهای آمریکایی و کانادایی از تنگه تایوان واکنشی نشان نداده است.

آخرین مورد گذر هم‌زمان ناوهای آمریکا و کانادا از این تنگه باریک، در سپتامبر سال گذشته اتفاق افتاد.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.

آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.