پاشینیان و وزیر خارجه مصر هم در مراسم اردوغان حضور دارند

رسانه‌های ترکیه از خضور نخست وزیر ارمنستان در آنکارا برای شرکت در مراسم تحلیف اردوغان خبر دادند. اسپوتنیک اعلام کرد وزیر خارجه مصر نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

به گزارش خبرآنی، به نوشته حریت، در بیانیه دفتر نخست وزیری آمده است: ایروان برای شرکت در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دعوتنامه دریافت کرد. نیکول پاشینیان، نخست وزیر در سوم ژوئن برای شرکت در این مراسم به آنکارا سفر خواهد کرد. ارمنستان و ترکیه هرگز روابط دیپلماتیک رسمی برقرار نکرده‌اند و مرزهای مشترک آنها از دهه ۱۹۹۰ بسته شده است.

ترکیه با معرفی وقایع ۱۹۱۵ به عنوان "نسل کشی" مخالفت می کند و در عوض آن وقایع را به عنوان یک تراژدی توصیف می کند که در آن ترک‌ها و ارمنی‌ها در گرماگرم جنگ جهانی اول قربانی شدند.

سال گذشته، ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را پس از دو سال از سر گرفتند. در سال ۲۰۰۹، آنکارا و ایروان توافقنامه‌ای را برای عادی سازی روابط امضا کردند که منجر به باز شدن مرز مشترک آنها می شد. اما ارمنستان هرگز این توافق را تصویب نکرد و در سال ۲۰۱۸ این روند را کنار گذاشت.

پس از بهبودی روابط میان آنکارا و قاهره، سخنگوی وزارت خارجه مصر امروز (شنبه) از سفر وزیر خارجه کشورش به ترکیه برای مشارکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، احمد ابو زید، سخنگوی وزارت خارجه مصر در این باره اعلام کرد: سامح شکری، وزیر خارجه مصر امروز به دستور عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور به آنکارا سفر می‌کند تا به نمایندگی از قاهره در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حضور یابد.

ابو زید در این باره تصریح کرد: مشارکت وزیر امور خارجه مصر در چارچوب توسعه روابط مصر و ترکیه در دوره اخیر و تمایل دو کشور برای عادی سازی کامل روابط دوجانبه انجام می‌شود.

وزیر خارجه مصر پیش از برگزاری انتخابات ترکیه نتیجه این انتخابات را بر روابط قاهره و آنکارا موثر دانسته و بر لزوم تعامل با فردی که روی کار می‌آید، تاکید کرده بود.

عبد الفتاح سیسی و اردوغان پس از سال‌ها قطع روابط در پی تحولات ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ در مصر علیه اخوان المسلمین، نوامبر گذشته با یکدیگر دیدار کردند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.