ماجرای فروش کارخانه آرد و نشاسته یاسوج چیست؟

خبرآنی/کهگیلویه و بویراحمد سازمان اقتصادی کوثر اخیرا اعلام کرده که مصمم به فروش کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد به بخش خصوصی است که این موضوع با واکنش هایی مواجه شد.

«ناصر فخاری»، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: این سازمان با توجه به زیان ده بودن کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد مصمم به فروش آن به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این کارخانه ۳۰۰ تن در شبانه روز بوده و در زمینی به مساحت یک هکتار در ورودی جاده سروک واقع شده است، افزود: اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم این کارخانه به ترتیب حدود ۸۰ و ۵۰۰ نفر است.

فخاری اظهارکرد: ظرفیت اسمی کارخانه آرد و نشاسته یاسوج ماهانه ۴۰ هزار تن است در حالی که مرحله نخست آن تنها با ۴۵ درصد ظرفیت تولید کار می‌کند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر خاطرنشان کرد: این کارخانه مدت پنج سال است که زیان ده است و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری کارخانه‌ای که چند سال زیان ده باشد باید به بخش خصوصی واگذار شود.

فخاری تصریح کرد: ما وارث ناکارآمدی‌های دوران قبل هستیم و باید تصمیمات انقلابی برای این کارخانه گرفته شود. با تغییر رویکرد و تغییر مدیر در کارخانه آرد یاسوج نتواستیم کارخانه را به بهره وری برسانیم.

وی ادامه داد: امروز با حضور در گلزار شهدای یاسوج مرکز استان تعدادی از فرزندان جانبازان و ایثارگران و شهدا گلایه می‌کردند که عده‌ای بر اساس رانت وارد این کارخانه شده اند، بعضی وقت‌ها تنها ظاهرمان برای خداست و باطن‌مان به گونه‌ای دیگری است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر عنوان کرد: تلاش کردیم که کارخانه را به بهره‌وری برسانیم، به همین منظور رویکردها و مدیریت‌ها را تغییر دادیم، اما متأسفانه اتفاق خاصی نیفتاد.

فخاری همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این مجتمع را می‌فروشیم، اما نه به قیمت ناچیز.احیا و رونق این کارخانه تنها با واگذاری به بخش خصوصی میسر است.

وی افزود: انقلاب اقتصادی با خصوصی سازی محقق می‌شود و مشکلات این کارخانه به بیت المال خسارت وارده کرده است که می‌طلبد تعیین تکلیف شود.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه اگر این کارخانه توسط بخش خصوصی اداره شود موجب رونق استان می‌شود، خاطرنشان کرد: این کارخانه چهار فاز دارد که تنها یک فاز آن فعال است و با خصوصی سازی سه فاز دیگر آن نیز راه اندازی می‌شود.  چنانچه بتوانیم سرمایه مان را از این کارخانه آزاد کنیم، می‌توانیم بخش زیادی از مشکل مسکن جامعه ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد را رفع کنیم.

فخاری تاکید کرد: مالکیت این کارخانه متعلق به این سازمان است و بر اساس قانون مختار به قیمت گذاری و فروش آن به بخش خصوصی است. فعال سازی این کارخانه به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و صرف چنین اعتباری با توجه به زیان ده بودن این صنعت غیرمنطقی است.

وی بیان کرد: سهام‌دار این مجتمع قیمت فروش آن را ۲۷۵ میلیارد تومان پیشنهاد داد.

به جای واگذاری، بهتر است مدیریت‌ها اصلاح شود

آیت الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج در دیدار مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: به جای واگذاری این صنعت بزرگ به بخش خصوصی، بهتر است مدیریت‌ها اصلاح شود.

وی با اشاره به تصمیم سازمان اقتصادی کوثر مبنی بر فروش کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز این شهر به بخش خصوصی  افزود: ما از خصوصی سازی و دولتی شدن بنگاه‌های اقتصادی استان خاطره خوشی نداریم چرا که به بهانه خصوصی سازی سرمایه مملکت به فنا و غارت رفته است.

حسینی ضمن انتقاد از قیمت گذاری مجتمع صنعتی آرد، نشاسه و گلوکز یاسوج از سوی سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: قیمتی که از سوی این سازمان پیشنهاد داده شده غیرمعقول و نگران کننده است به همین خاطر دستور ورود دستگاه قضا به این موضوع را داده ایم.

مزاید فروش کارخانه آرد و نشاسته کنسل شد

"سید احسان عسکری"، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرآنی گفت: کارخانه آرد، نشاسته گلوکز و دگستروز یاسوج مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وی افزود: در سفر دوره اول رئیس جمهور با استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیا و فعال کردن سه فاز تعطیل شده این کارخانه شامل نشاسته، گلوکز و دگستروز پرداخت شود البته فاز آرد این واحد صنعتی هم اکنون فعال است اما تاکنون این مصوبه عملی و اجرایی نشده است و گزارش این مسئله به نهاد ریاست جمهوری داده شد.

عسکری در خصوص فروش کارخانه آرد، نشاسته، گلوکز و دگستروز یاسوج که به مادر صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد معروف است، اظهار کرد: استانداری با هماهنگی دادگستری استان با تهران مکاتبه ای کرده اند و مزایده کارخانه آرد و نشاسته یاسوج را جهت فروش کنسل و از فروش آن جلوگیری شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورتی که مجدداً برای فروش این کارخانه اقدام می شود جلوی این کار را خواهیم گرفت.

عسکری ادامه داد: پیگیر اجرای مصوبه سفر اول رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کارخانه آرد، نشاسته، گلوکز و دگستروز یاسوج هستیم.

وی بیان کرد: قیمت ۲۷۵ میلیارد تومانی اعلام شده از سوی مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر برای فروش کارخانه آرد، نشاسته، گلوکز و دگستروز یاسوج تناسلی با قیمت واقعی ندارد چراکه برای قیمت گذاری به کار کارشناسی نیاز است اما قیمت بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان است.

گفتنی است که سازمان اقتصادی کوثر اویل دهه ۷۰ با هدف تأمین آرد و کمک به رونق بخش صنعت و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بخش آرد و نشاسته و در ادامه گلوکز و دکستروز کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج را راه اندازی کرد.

کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج اویل فعالیت بر روی ریل و چرخه تولید قرار داشت و روز به روز وضعیت بهتری داشت تا نماد صنعت این استان بر صفحه زیبای این دیار بدرخشد، علاوه بر تامین آرد مورد نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد، آرد دیگر استان‌ها را تولید و تامین می‌کرد و کار تا جایی پیش رفت که محصولات تولیدی این واحد صنعتی به دیگر کشورها صادر می شد.کارها خوب پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۸۴ رکود گلوی این کارخانه را گرفت و دیگر قطار این کارخانه از ریل خارج شده و روز به روز بر مشکلاتش افزوده می‌شد و تا جایی که در روزگاری شاهد تعطیلی تمامی خطوط تولیدی آن بودیم.

کارخانه آرد، نشاسته، گلوکز و دکستروز یاسوج در گذشته با تولید ۱۳۰ هزار تن محصول در کشور حرف برای گفتن داشت. اشتغالزایی این کارخانه بزرگ ۳۵۰ نفر بود که هم اکنون به حدود ۴۰ نفر رسید.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.