راهکار اندونزی برای پایان جنگ اوکراین: منطقه غیرنظامی و همه‌پرسی سازمان ملل

وزیر دفاع اندونزی امروز (شنبه) راه‌هایی برای پایان جنگ اوکراین پیشنهاد کرد، از جمله ایجاد یک منطقه غیرنظامی‌شده و برگزاری همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه توسط سازمان ملل.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، پرابوو سابیانتو، وزیر دفاع اندونزی از مقامات دفاعی و نظامی جهان که برای شرکت در نشست گفت‌وگوی دفاعی «شانگری-لا» به سنگاپور رفته‌اند، خواست تا با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت‌ها شوند.

او پیشنهاد کرد که طرفین در مواضع کنونی جنگ را رها کرده و هریک ۱۵ کیلومتر عقب بروند تا بین آن‌ها منطقه‌ای غیرنظامی‌شده ایجاد شود.

او با بیان اینکه این منطقه باید توسط نیروهای صلح‌بان سازمان ملل محافظت شود، خواستار برگزاری همه‌پرسی توسط سازمان ملل شد تا مشخص شود خواست اکثریت مردم مناطق مورد مناقشه چیست.

پرابوو گفت: پیشنهاد می‌کنم که در این نشست نوعی بیانیه داوطلبانه صادر کنیم که اوکراین و روسیه را به آغاز مذاکرات صلح دعوت کند.

این اظهارات وزیر دفاع اندونزی در حال مطرح شد که جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی سال گذشته میلادی به مسکو و کی‌یف سفر کرد و پیشنهاد داد که میانجی‌گر مذاکرات طرفین باشد. او همچنین در آن زمان رئیس وقت گروه ۲۰ بود.

در نشست شانگری-لا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بیان کرد که اگر حمایت نظامی از اوکراین متوقف شود، جنگ به‌سرعت تمام خواهد شد، اما حق حاکمیت این کشور زیر سؤال خواهد رفت.

پیش‌تر هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تالار شهر هلسینکی گفت: «در هفته‌ها و ماه‌های آتی بعضی کشورها خواستار آتش‌بس خواهند شد. در ظاهر منطقی و حتی جذاب به نظر می‌رسد؛ چه کسی بدش می‌آید که طرفین جنگ سلاح‌ها را زمین بگذارند؟ کسی هست که نخواهد این کشتار متوقف شود؟ اما آتش‌بسی که صرفاً مواضع کنونی را تثبیت کند به روسیه این اجازه را می‌دهد تا سلطه خود بر مناطقی که تا امروز تصرف کرده را تثبیت و پس از آنکه جانی تازه گرفت، مجدداً حمله را آغاز کند». بلینکن با بیان اینکه این صلح عادلانه و پایدار نخواهد بود، گفت: این کار تشویق مهاجم و تنبیه قربانی است.

او با طرح این گزاره که هر توافقی باید «حق حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال» اوکراین را در بر بگیرد، گفت که این توافق باید با حضور و موافقت اوکراین انجام شود و روسیه هم باید «سهم خود» را در بازسازی اوکراین بعد از جنگ پرداخت کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار پس‌گرفتن تمامی مناطقی است که روسیه در این جنگ یا حمله قبلی در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است. چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند. روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

مسکو اما می‌گوید صلح زمانی ممکن خواهد بود که اوکراین به کشوری بی‌طرف بدل شده، قید عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را زده و حاکمیت روسیه بر مناطق تصرف‌شده را به رسمیت بشناسد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.