مخالفت واشنگتن و تل‌آویو با شروط ریاض برای عادی سازی

علیرغم حرف و حدیث‌های گسترده درباره احتمال دستیابی به توافق عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل، تل‌آویو مخالف شروط اعلام شده ریاض در مذاکرات با دولت جو بایدن است.

به گزارش خبرآنی، برخی منابع اسرائیلی به روزنامه عبری هاآرتص گفتند، شروط ریاض، انعقاد توافق عادی سازی را دشوار می‌کند و ممکن است سفر فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی ۴۸ به حج (از طریق پروازهای مستقیم از تل‌آویو به ریاض) را مختل کند.

این منابع بر این باورند که حتی برقراری روابط اعتمادساز میان ریاض و تل‌آویو مانند اجازه به حجاج فلسطینی برای سفر مستقیم به مکه، به دلیل اختلافات میان دو طرف  دور از انتظار به نظر می‌رسد.

به گفته یک مقام بلندپایه اسرائیلی، خواسته‌های عربستان شامل دستیابی ریاض به تسلیحات پیشرفته آمریکایی و موافقت واشنگتن با "برنامه هسته‌ای غیرنظامی" ریاض است که تل‌آویو با آن مخالف است. زیرا دستیابی عربستان به تسلیحات پیشرفته «برتری نظامی اسرائیل در منطقه» را از بین می‌برد. همچنین «برنامه هسته‌ای غیرنظامی» عربستان از نظر اسرائیل «مقدمه‌ای برای توسعه سلاح هسته‌ای سعودی» تلقی می‌شود. امری که با مخالفت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به دلیل هراس شدید از پیامدهای آن روبه رو است.

این مقام اسرائیلی گفت، با این وجود، بایدن به دنبال تحقق دستاوردی است که در کمپین‌ انتخاباتی خود در سال آینده ارائه دهد، اما اگر دستیابی به توافق عادی سازی به قیمت برنامه هسته‌ای عربستان باشد"معضلی برای بایدن خواهد بود."

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» پیش از این به نقل از یک مقام آمریکایی فاش کرد که دولت ریاض در مذاکرات با آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست را مطرح کرده است که عبارتند از: حق برخورداری برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، افزایش روابط دفاعی با آمریکا، تحکیم تجارت با آمریکا و توقف انتقادات واشنگتن در خصوص قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی.

یک مسؤول برجسته اسرائیلی روز سه شنبه احتمال تحقق گشایش دیپلماتیک با عربستان با میانجیگری آمریکا را کم دانست و گفت که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اطلاعی از تحقق هیچ پیشرفتی در مذاکرات مربوطه میان ریاض و واشنگتن ندارد.

پیشتر در گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مارس اعلام شد، ریاض که روابطش با دولت جو بایدن متشنج شده، برای عادی سازی با اسرائیل این شرط را گذاشته که فروش تجهیزات دفاعی آمریکا به عربستان افزایش یابد و همچنین واشنگتن با برنامه‌ هسته‌ای عربستان موافقت کند.

مسؤولان عربستانی این امر را تایید نکرده، اما تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل به نظر رسید که این مساله را روز سه شنبه تایید کرد، چراکه در مصاحبه‌ای گفت که عربستانی‌ها در چارچوب دیپلماسی سه جانبه، شروط خود را بر ایالات متحده دیکته کردند.هنگبی گفت که این درخواست‌های عربستان، در حال حاضر معضلی برای آمریکا شده است.

وی در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: من این را می‌گویم تا در فضای مبهم موجود در مقابل ما، تا حد امکان شفاف باشم. ما واقعا نمی‌دانیم در حال حاضر در نهادهای تصمیم گیرنده سعودی و آمریکایی چه می‌گذرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

مخالفت واشنگتن

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.