نماینده ویژه سازمان ملل در میانمار از سمت خود کناره‌گیری می‌کند

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار پس از ۱۸ ماه تصدی که در آن توسط حکومت نظامی و مخالفانش مورد انتقاد قرار گرفت، در ماه ژوئن از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرآنی به نقل از خبرگزاری فرانسه، میانمار از زمانی که ارتش قدرت را در فوریه ۲۰۲۱ به دست گرفت، در آشوب بوده است. تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری سازمان ملل و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) برای حل این بحران تاکنون نتوانسته است خون‌ریزی‌های ناشی از کودتا را متوقف کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که نولین هیزر، که در اکتبر ۲۰۲۱ توسط دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش به عنوان فرستاده برگزیده شد، «در ۱۲ ژوئن» پس از پایان قراردادش، مأموریت خود را به پایان خواهد رساند.

سخنگوی گوترش گفت: «از خانم هیزر به خاطر تلاش‌های خستگی ناپذیر او به نمایندگی از صلح و مردم میانمار تشکر می کنم.» وی افزود که فرستاده جدیدی منصوب خواهد شد.

هایزر، یک جامعه شناس سنگاپوری، وظیفه داشت از حکومت نظامی میانمار بخواهد با مخالفان خود وارد گفتگوی سیاسی شود و به سرکوب خونینی که پس از سرنگونی دولت آنگ سان سوچی آغاز کرد، پایان دهد. او در اوت گذشته از کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کرد و با مین آنگ هلیانگ، رئیس حکومت نظامی و دیگر مقامات ارشد نظامی دیدار کرد، اقدامی که توسط گروه‌های حقوق بشر به عنوان مشروعیت بخشی به ژنرال‌ها مورد انتقاد قرار گرفت. اما او از ملاقات با آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه بازداشت شده منع شد. او بعداً متعهد شد که دیگر به این کشور سفر نکند، مگر اینکه اجازه ملاقات با سوچی را که از آن زمان تاکنون در مجموع به مدت ۳۳ سال توسط دادگاه نظامی در زندان به سر می برد، داشته باشد.

پراک سوخون، وزیر امور خارجه کامبوج و نماینده آسه آن در امور میانمار، دو بار از میانمار دیدن کردند، اما هر دو بار ارتش از دیدار او با سوچی ممانعت کردند. به گفته یک گروه نظارت محلی، بیش از ۳۵۰۰ نفر در سرکوب ارتش از زمان کودتا کشته شده اند. به گفته سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر در اثر خشونت ها آواره شده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.