اصلاحات بیمارستان ولیعصر اراک عامل تاخیر در روند ساخت

خبرآنی/مرکزی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پروژه برق رسانی به پروژه در حال ساخت بیمارستان ولیعصر اراک هنوز کامل نشده و شورای شهر و شهرداری باید همکاری لازم را درخصوص اتمام این پروژه داشته باشند.

دکتر علیرضا امانی دهم خردادماه ۱۴۰۲ در جریان بازدید اصحاب رسانه از پروژه ملی بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز درگیر پروژه ای هستیم که به دلیل عدم نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکار قبلی ناچار به اصلاحات در روند ساخت آن شده ایم، این اصلاحات را زمانبر دانست و اظهار کرد: مسلما اصلاح سیم کشی ها، لوله کشی ها، تکمیل موتورخانه و ... زمانبر است و در برخی موارد، مجبور به انجام مجدد اقدامات شدیم.

وی با تاکید بر اینکه با وجود همه اقدامات اصلاحی و چالش های موجود، روند ساخت پروژه بیمارستان ولیعصر اراک با سرعت مناسبی در جریان است، گفت: در بسیاری از طبقات آماده بستن سقف ها هستیم، در طبقات چالش خاصی وجود ندارد، اما کار در طبقات منفی یک و منفی دو همچنان باقی است و در حال انجام است چراکه در این طبقات باید اقدامات زیربنایی انجام گیرد.

دکتر امانی برخی از مشکلات را مربوط به قوانین و قراردادها و پیمانکاران قبلی دانست و افزود: شرکتی که متعهد به تامین آسانسورهای بیمارستان است، به تعهدات خود عمل نکرده است. این شرکت بخش اعظمی از مبلغ قرارداد را بدون انجام کاری در سال های پیش دریافت کرده است و امروز با توجه به افزایش قیمت ها به دنبال انجام تعهدات خود نیست و علیرغم تذکرات دادستان اراک از انجام مفاد قرارداد شانه خالی می کند.

وی اضافه کرد: طرف قرارداد تامین شیرهای برقی نیز به تعهدات خود عمل نمی کند، اما یکی از بزرگترین چالش های پیش روی بهره برداری از بیمارستان، فضای بیرونی بیمارستان است. با فرض تکمیل بیمارستان، مشکلات محیطی همچنان باقی است، وجود جایگاه سوخت در مقابل بیمارستان و عدم وجود پارکینگ برای این مجموعه درمانی، از معضلاتی است که تا امروز کاری برای رفع آنها صورت نگرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه پیش بینی می شود که در یک شیفت کاری، بالغ بر ۱۵۰۰ نفر پرسنل، پزشک، دانشجو و کارمند وارد بیمارستان شوند که این رقم بدون محاسبه بیمار و همراه بیمار است و مسلما این آمار حجم بالایی از تردد و ترافیک را در محدوده بیمارستان رقم می زند، گفت: این پروژه در ابتدای امر بدون پارکینگ تعریف شده  است و لازم است که هر چه سریعتر برای مشکلات پیرامونی آن تدبیری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: بیمارستان قدیمی ولیعصر در زمان افتتاح بیمارستان جدید، باید تا مدتی به شکل پشتیبان فعال باشد و در این شرایط بیمارستان جدید فقط دو ورودی خواهد داشت که قطعا در این شرایط، نهاد نظارتی اجازه افتتاح این پروژه را نخواهد داد، به همین دلیل پیشنهاد می شود که خیابان مصدق(پیروزی) به عنوان جزئی از حیاط این بیمارستان لحاظ شود تا حداقل مردم بتوانند تردد ساده تری داشته باشند، البته همکاری شرکت نفت برای تامین پارکینگ بیمارستان فعلی ولیعصر شایسته قدردانی است، اما مسلما این شرایط موقت است و مدیریت ارشد استان و مدیریت شهری باید فکری برای ایجاد یک پارکینگ طبقانی در این محدوده کنند چراکه با افتتاح بیمارستان جدید روزانه بین ۴ تا ۵ هزار نفر در این منطقه از شهر تردد خواهند داشت.

دکتر امانی در خصوص تامین زیرساخت های رفاهی و انشعابات آب، برق و گاز با قدردانی از همکاری شرکت آب و فاضلاب استان که با وجود بدهی دانشگاه علوم پزشکی به شرکت، تامین آب بیمارستان را به این بدهی گره نزده است، افزود: پروژه برق رسانی بیمارستان علیرغم کار جهادی صورت گرفته برای انتقال برق از مرکز شهر به بیمارستان، کماکان ناقص باقی مانده و بخش دوم این انتقال که حدود ۵۰۰ متر است، هنوز انجام نشده، البته پروژه های مرتبط با برق در داخل پروژه در حال انجام است، اما باید شورای شهر و شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا این انتقال به صورت کامل انجام گیرد چراکه اگر برق به پروژه نرسد نمی توان تست موتورخانه را آغاز کرد.

وی در خصوص اعتبارات هزینه شده در پروژه گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی در تیر ماه سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که از این رقم ۲۹۰ میلیارد تومان تخصیص یافت. حمایت بانک ملت در قالب سه پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومانی در جریان است، یک قسط ۱۰۰ میلیارد تومانی پرداخت شده است و قسط دوم نیز تا چند روز آینده تزریق می شود و خوشبختانه پروژه از نظر مالی مشکل خاصی ندارد و تنها مشکل اصلی پروژه عدم نظارت بر عملکرد پیمانکار قبلی و اصلاح مشکلات است که روند کار را با تاخیر روبرو کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه پس از واگذاری پروژه به پیمانکار جدید در سال گذشته، رقم قرارداد ۲۸۰ میلیارد تومان تعریف شد که تا ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: تا امروز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه هزینه شده است و به نظر می رسد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل نیاز باشد؛ البته مسئله تجهیز بیمارستان نیز مطرح است که هفته آینده جلسه ای پیرامون این موضوع در وزارت بهداشت خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.