تدوین سند جامع حمل‌ونقلی بین ایران و ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر فعال‌سازی توافق‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد و تردد روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه‌برون از تدوین سند جامع حمل و نقلی جامع بین ایران و ترکنستان خبر داد.

به گزارش خبرآنی، مهرداد بذرپاش امروز با رئیس آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان در ساختمان دادمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در این دیدار با اشاره به اینکه دو کشور اشتراکات فراوانی در موضوعات حمل‌ونقلی دارند بر تقویت روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: رویکرد ما در دولت، توسعه روابط با تمامی همسایگان و از جمله ترکمنستان است. روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه‌برون تردد دارند که با توجه به ظرفیت این مرزها در خصوص واگن‌ها باید به‌دنبال افزایش بیشتر باشیم.

وزیر راه و شهرسازی بر احیای موافقت‌نامه عشق‌آباد تاکید کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که ماه آینده در ترکمنستان برگزار می‌شود فاز اجرایی و عملیاتی موافقتنامه ترانزیتی عشق‌آباد با حضور کشورهای عضو پیگیری شود.

بذرپاش توضیح داد: به معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ماموریت داده می‌شود تا تدوین سند جامع همکاری و حمل‌ونقلی دو کشور را نهایی کند. سند تدوین‌شده ظرف دو هفته آینده به منظور اخذ نظرات و پیشنهادات کشور ترکمنستان ارسال خواهد شد تا در کمیسیون مشترک اقتصادی که در ترکمنستان برگزار می‌شود طرح و مورد توافق قرار بگیرد.

وی افزود: مشارکت بیشتر ترکمنستان در تکمیل زنجیره کریدوری شمال- جنوب به‌ویژه در جنوب کشور و در حاشیه خلیج‌فارس مورد تاکید ماست. هم‌اکنون کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که پیشنهاد می‌شود تا ترکمنستان نیز در این زنجیره کمک‌کننده باشد.

بذرپاش افزود: در حوزه حمل‌ونقل دریایی، دو کشور ایران و ترکمنستان مرزهای آبی فراوانی دارند که تسهیل در پهلوگیری کشتی‌های تجاری در بندر ترکمن‌باشی، تقویت جستجو و نجات دریایی برای شناورهای تحت پرچم ایران و افزایش سطح خدمات درخواست جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا پذیرای سرمایه‌گذاران ترکمستانی در بنادر شمال و جنوب ایران باشد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، در این نشست همچنین تقویت همکاری هوایی بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و بر رفع مشکلات روادید تاکید شد.

مذاکرات ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

همچنین میعاد صالحی - مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران - درباره مذاکرات بین ایران و ترکمنستان برای افزایش ترانزیت اظهار کرد: ۵۰۰ واگن قطار بین ایران و ترکمنستان برای تبادل بین دو کشور افزوده خواهد شد. مهمترین مرز متصل ما مرز سرخس است که تلاش کردیم این مرز را از تک‌محصولی بودن جدا کنیم و دیگر محصولات را از کشورهای آسیای میانه و روسیه تبادل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.