ایجاد «سکوی تأمین، تولید و توزیع» و «تولید ابری» در دانشگاه آزاد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم افتتاح سومین رویداد «عصر امید» با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد سیرجان برگزار شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی در این مراسم با اشاره به اهمیت بحث معدن گفت: قرآن کریم درباره معدن و صنعت فلزکاری می فرماید که معلم اول این صنعت خداوند متعال است (وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاکِرُونَ) و حضرت داود از خداوند باریتعالی آموخت که چگونه فلز را در دست بگیرد. از این طریق باب این صنعت و علم برای انسان باز شد.

وی با بیان اینکه براساس آنچه در سوره انبیاء آمده است، جهت صنعت باید برای مردم باشد، اظهار داشت: نفع اول صنعت باید برای مردم باشد و اگر توسعه صنعتی با توسعه زیست مردم، مسائل فرهنگی و محیط زیستی آنها تقابل پیدا کرد، باید برگردیم و آن را اصلاح کنیم؛ چون این فناوری برای مردم است. جهت دوم کاهش دغدغه مردم است و این درمقابل فلسفه فناوری غرب است که می خواهد دنیا را در اختیار بگیرد تا بر دیگران استیلا پیدا کند، اما قرآن کریم می فرماید «فناوری را یاد بگیرد تا به مردم امان بدهید».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که جهت علم در غرب مسیر دیگری را طی کرد که ماحصل آن 13هزار سلاح هسته‌ای است که در ضرادخانه‌ها نگهداری می شود چون جهت علم آنها برای مردم نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید قدر نعمت معدن را بدانیم و از آن درست استفاده کنیم چون به علمی دست پیدا کرده‌ایم که شکر عمومی دارد، گفت: براساس آیه شریفه «وَ لَقَدْ آتَیْنا داوُدَ مِنَّا فَضْلًا یا جِبالُ أَوِّبِی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ»، می توان دریافت که بین صنعت، اکتشاف و معدن رابطه برقرار است و اهل علم آن را می دانند.

طهرانچی با اشاره به عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: تاکنون صنعت به دنبال فناوری و دانشگاه به دنبال تأثیرگذاری بود، اما ارتباطی میان آنها وجود نداشت و هرکدام راه خود را می رفتند. این در حالی بود که صنعت دارای مسئله بود و دانشگاه هم توانایی حل مسئله داشت. برای اتصال این دو باید پلی ایجاد می شد. سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی محیط عمل، ارتباط دانشگاه و صنعت است که یک سوی این پل در دانشگاه و آموزش و سوی دیگر در محیط عمل و صنعت است و دانشجو و استاد در محیط عملی زندگی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای طرح پویش اشتغال را یکی از برنامه‌های این دانشگاه برای ارتباط صنعت و دانشگاه برشمرد و افزود: در این طرح، دانشجو از روز اول جذب صنعت می شود و سه روز هفته را در دانشگاه و سه روز دیگر را در صنعت می گذراند. در این مدل، جوان به صورت همزمان دانشجویی و کارگری را طی می کند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه معتقدیم باید دانشجو را متناسب با نیاز صنعت و جامعه تربیت کنیم، گفت: بحمدالله تاکنون بیش از 6 هزار دانشجو در قالب طرح پویش اشتغال مشغول به کار شده‌اند. در مدل جدید دانشگاه آزاد اسلامی، دو دسته استاد عرصه و پایه خواهیم داشت که اساتید پایه در کلاس و اساتید عرصه در محیط صنعتی به آموزش و تربیت دانشجویان خواهند پرداخت.

وی با اشاره به درخواست معاون اقتصادی استانداری کرمان مبنی بر تقویت تربیت تکنیسین و اپراتورها در دانشگاه، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای این کار مدل‌های مختلفی همچون سرای نوآوری، مدرسه عالی مهارتی و... دارد. برای استان کرمان و شهرستان سیرجان می توانیم پردیس پارک صنعتی سیرجان را راه‌اندازی کنیم تا دانشگاه و صنعت با مشارکت یکدیگر کنسرسیوم تشکیل دهند و این حرکت را از امروز می توانیم آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «سکوی تأمین، تولید و توزیع» و «تولید ابری» از طرح‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی برای مهندسی معکوس و قطعه‌سازی و... است، چرا که یکی از مباحثی که در مهندسی معکوس می تواند هزینه‌ها را کاهش دهد، درگیر شدن کارگاه‌های کوچک در کنار صنایع بزرگ است. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال طراحی یک پلتفرم است که به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

طهرانچی ضمن قدردانی از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت‌های حاضر در سومین رویداد «عصر امید» و صنایعی که دانشگاه را خانه خود می دانند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی و متعلق به مردم است. مردم روزی این دانشگاه را ایجاد کردند تا برای آنها مفید باشد و اگر نتواند مسئله آنها را حل کند، از مسیر خود فاصله گرفته است.

وی افزود: نمایشگاه «عصر امید» در حقیقت مانند جشن فارغ‌التحصیلی برای دانشجویانی است که دانشجو وارد و به صورت شرکت خارج شده‌اند. ان‌شاءالله این نمایشگاه تخصصی مانند دیگر رویدادهای «عصر امید» مایه برکت برای نظام اسلامی و مؤثر در رشد تولید و مهار تورم باشد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.