کانال مذاکره سوری-آمریکایی از طریق مسقط/ چه پرونده‌هایی روی میز است؟

در مذاکراتی که میان سوریه و آمریکا با میانجیگری عمان آغاز شده، دمشق به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور و لغو تحریم‌های «سزار» بوده و واشنگتن خواستار آزادی خبرنگار خود و پنج آمریکایی دیگر است.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، منابع متعددی از یک کانال ارتباطی صحبت می‌کنند که برای مذاکره میان دولت‌های آمریکا و سوریه باز شده است. برخی گزارش‌ها نیز از دیدارهای متعدد مقامات آمریکایی با همتایان سوری خود در اردن و مسقط خبر دادند، پرونده خبرنگار آمریکایی که از سال ۲۰۱۲ در سوریه ربوده شده در دستورکار این مذاکرات قرار دارد و با وجود اهمیت این پرونده برای دولت آمریکا اما واشنگتن از آن به عنوان چتری برای حمایت از خود در کنگره استفاده می‌کند تا مذاکرات سیاسی گسترده با دولت سوریه شامل برخی پرونده‌های حساس را مدیریت کند.

طرف سوری دو پرونده مهم روی میز مذاکرات با آمریکایی‌ها دارد، یکی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شرق سوریه و از مرزهای سوریه و عراق و آزادسازی چاه‌های نفت و گاز و زمین‌های کشاورزی که به منزله سبد غذایی کشور هستند و دومی تحریم‌های سخت اعمال شده بر اقتصاد سوریه در چارچوب قانون سزار.

اما درباره طرف آمریکایی، پرونده آستین تایس، خبرنگار آمریکایی و پنج آمریکایی دیگر که دولت آمریکا از سرنوشت‌ آنها در سوریه مطلع نیست، روی میز است.

اما فقط این نیست، دولت آمریکا به دنبال آن است که در پرونده‌های مختلف از جمله حضور "نظامی" ایران در سوریه، حمایت سوریه از حزب‌الله و جنبش‌های مقاومت فلسطین، موضعگیری سوریه درباره مذاکره با اسرائیل در خصوص جولان اشغالی، مساله حل سیاسی و قطعی جنگ در سوریه و نیز موضوع گفت‌وگو با اپوزیسیون سوریه، هزینه‌های سیاسی را از دولت سوریه بگیرد.

زمانی که گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا و کشورهای عربی و منطقه در آستانه ورودی‌های دمشق بودند، دمشق و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مورد تمامی این پرونده‌ها امتیازی نداد، اکنون با تغییر شرایط نظامی و سیاسی، چگونه ممکن است دمشق در این پرونده‌ها انعطاف نشان دهد؟ این موضوع سقف انتظارات درباره دستیابی به نتایجی عملی در مذاکرات را پایین می‌آورد.

روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر نوشته بود، آمریکا مذاکرات با دولت سوریه درباره سرنوشت خبرنگار خود را که سال ۲۰۱۲ در حال پوشش اخبار جنگ داخلی سوریه ربوده شد، ازسرگرفت.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مذاکرات مستقیم با دمشق را جهت تعیین سرنوشت آستین تایس و سایر آمریکایی‌هایی که در طول جنگ سوریه ربوده شدند، ازسرگرفت، دمشق بارها اعلام کرده که آستین نزد آنها نیست و هیئت مذاکره‌کننده سوریه در مسقط نیز همین مطلب را بیان کرد.

طبق اعلام آمریکا، آستین تایس، یکی از تفنگداران دریایی آمریکا بود که به کار خبرنگاری روی آورد و برای پوشش مستقل اخبار به سوریه رفت، البته تایس به صورت غیرقانونی از مرزها وارد شد و مدتی پس از فعالیتش در سوریه ناپدید شد، واشنگتن می‌گوید که او در حومه دمشق ربوده شده است.

در حالی که تمامی طرف‌های مربوطه سکوت پیشه کرده و از اظهارنظر، افشای سطح مذاکرات و یا موضوعات مورد بحث خودداری می‌کنند، عمان نقش محوری در حفظ و تداوم کانال ارتباطی دمشق و واشنگتن ایفا می‌کند و صرف نظر از نتایج این گفت‌وگو، صرف آغاز این روند، به کشورهای عربی انگیزه‌ می‌دهد بدون محدودیت‌های سخت آمریکایی، روابط خود را با سوریه توسعه دهند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.