«منافع مشترک اردوغان را به توافق با روسیه در بسیاری از موضوعات سوق می‌دهد»

یک سیاستمدار سوری گفت: «منافع مشترک با روسیه، رئیس‌جمهور ترکیه را وادار می‌کند که با مسکو توافق کند.»

به گزارش خبرآنی، عمر رحمون، عضو کمیته آشتی سوریه امروز دوشنبه در گفتگو با اسپوتنیک گفت، منافع مشترک زیادی وجود دارد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را وادار می کند با روسیه توافق کند، از جمله این منافع حمایت این کشور از اردوغان است. رئیس جمهوری ترکیه به خوبی می داند که روسیه همیشه از او حمایت کرده است حتی در کودتای ادعایی سال ۲۰۱۶ نیز در کنار او ایستاد.

وی افزود: روسیه منافع زیادی با ترکیه دارد. مسکو در انتخابات ترکیه دخالت نکرد اما به هر شکل دو طرف دارای منافع مشترک هستند و به همین دلیل روسیه از اردوغان حمایت کرده است. همین مساله باعث می شود رئیس جمهوری ترکیه برای دستیابی به این منافع مشترک در بیش از یک محور؛ چه پرونده سوریه یا اوکراین یا در کریمه یا بالکان و مشکل ارمنستان و آذربایجان اقدام کند.

رحمون درباره روابط اردوغان با غرب در دور جدید ریاست جمهوری خود گفت، ترکیه عضو ناتو است و هماهنگی مشترک میان این کشور و دولت های غربی از قبل وجود داشت اما اکنون روابط اردوغان با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شکر آب است و دو طرف در مورد همه پرونده ها بخصوص پرونده کُردها باهم توافق ندارند.

وی افزود، ظاهرا پیروزی اردوغان شکست آمریکا و شکست اهداف این کشور در تجزیه سوریه و حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه تا رسیدن به تجزیه ترکیه و حمایت از نیروهای این کشور است. این پیروزی پروژه آمریکا را با شکست مواجه می کند و دود این پیروزی به چشم نیروهای دموکراتیک سوریه خواهد رفت که تحت حمایت آمریکا هستند.

رحمون درباره بازتاب پیروزی اردوغان بر حزب اپوزیسیون هم گفت، اپوزیسیون به کار خود ادامه خواهد داد و کمال قلیچدار اوغلو، رئیس این حزب از همان لحظات اولیه پیروزی اردوغان از هواداران خود خواست به تلاش و فعالیت برای محدود کردن نقش اردوغان و گرفتن آرای وی در انتخابات مجلس ادامه دهند که قرار است مارس ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. اردوغان پس از پیروزی در مقابل اپوزیسیون سخت‌تر نخواهد بود و سعی می‌کند با مخالفان و قلیچداراوغلو همکاری کند و بیش از آنچه در گذشته به مخالفان داده است، به آنها بدهد تا رأی آنها را در دورهای آینده به دست آورد.

وی افزود، اردوغان دنبال انتقام از کسی که به او رای نداده، نیست اما در مورد پرونده کردها سیاست سختی علیه احزاب متحد کردها خواهد داشت و مرحله بعدی درباره پرونده کردهای چه ترکیه و چه سوریه تعیین کننده خواهد بود.

رحمون درباره بازتاب پیروزی اردوغان بر اقتصاد ترکیه گفت، اردوغان چیزی برای ارائه به اقتصاد در حال فروپاشی ترکیه ندارد. این کشور دچار بحران اقتصادی است، هر ۲۱ لیر برابر با یک دلار است و ارزش واحد پولی این کشور حتی پس از برگزاری انتخابات همچنان در حال کاهش است‌. اقتصاد ترکیه به دلیل سیاست اردوغان در قطع روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس، حضور در بحران سوریه، مداخله وی در بسیاری از مسائل منطقه، حتی مدیریت اقتصاد داخل کشور و تلاش برای لغو سود بانک مرکزی بسیار متضرر شده است. سیاست پولی و بانکی ترکیه به رهبری اردوغان به این نتایج منجر شد.

وی افزود، مشکل همچنین در رابطه اردوغان با سوریه است که دروازه ترکیه به کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کلی به جهان عرب، آفریقا و شمال آفریقا محسوب می شود. اردوغان اگر برخی از دستاوردهای خود را در بحران سوریه قربانی نکند، اگر راه را به وسیله سوریه به سمت اردن، کشورهای عربی و افریقا باز نکند، اقتصاد او در بند باقی خواهد ماند.

رحمون گفت، عدم مشارکت اردوغان در حل بحران سوریه و باقی ماندن او در موضع خود در قبال سوریه، اقتصاد ترکیه را در این وضعیت بد نگه خواهد داشت. علاوه بر آن پرونده‌های بسیاری چه در داخل و چه در روابط اردوغان با غرب و به طور ویژه آمریکا، یا مدیریت او بر سیاست اقتصادی داخلی، یا مشکلی که با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و به طور کلی جهان عرب به وجود آورده، همه و همه اقتصاد کشورش را تحت فشار قرار داده است.

این سیاستمدار سوری گفت، اردوغان وعده های زیادی داده که هرگز نمی تواند به آنها عمل کند. از جمله وعده هایی که درباره حل بحران ناشی از زلزله داده و تا الان نتوانسته برای مردمش کاری کند. او نمی تواند به قول خود درباره بهبود وضعیت اقتصادی کشورش و لیر و حتی بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عمل کند. او به دلیل کثرت مخالفان و دشمنان خود در داخل و خارج از کشور قادر به اجرای همه این وعده ها نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.