کوهن: در اوراسیا در حال گسترش هستیم و نفوذ ما شامل کشورهای اسلامی می‌شود

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تأکید کرد که این رژیم مثل گذشته بر توافق‌های ابراهیم تمرکز نمی‌کند و برای گسترش نفوذ خود در اوراسیا و کشورهای اسلامی تلاش می‌کند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه رأی الیوم، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با مجله تایمز این رژیم گفت: ما در گذشته در وزارت خارجه بر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای گسترش توافق‌های ابراهیم و همچنین کشورهای آفریقایی تمرکز کردیم. با این سفر به آذربایجان و ترکمنستان که دو کشور مهم هستند ما برای گسترش نفوذ خود در منطقه اوراسیا تلاش می‌کنیم و احتمالاً کشورهای اسلامی باشند؛ اما دین نقش مهمی برای آنها ایفا نمی‌کند.

ترکمنستان یک کشور بسیار به حاشیه رانده شده است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد به دلیل نزدیکی آن با ایران جای پایی در این کشور داشته باشد.

الی کوهن ایجاد روابط با سودان را آغاز کرد و در سمت وزیر خارجه به این کشور سفر کرده و با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و رئیس شورای حاکمیتی این کشور روابطی را برقرار کرد. وی درباره تحولات سودان گفت: نباید بگذاریم سودان به جایی برسد که در این کشور گروه‌های اسلام‌گرا زمام امور را در دست داشته باشند. همان طور که در دوره عمر البشیر رئیس جمهوری سودان شاهد این مساله بودیم.

وی گفت: همگان می‌دانند چگونه تحولات شروع می‌شود؛ اما هیچ کسی نمی‌داند چگونه پایان می‌یابد. برای همین آمریکا، اسرائیل، امارات و عربستان تلاش‌های فشرده‌ای برای بهبود اوضاع انجام می‌دهند. ما پیام‌ها را می‌رسانیم و برای آرام کردن اوضاع سودان تلاش می‌کنیم. همچنین با مصری‌ها در ارتباط هستیم. از بیش از یک سال پیش سودان در دوره انتقالی قرار دارد و مداخله آمریکا یک مساله بسیار بااهمیت است.

الی کوهن درباره روابط رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان گفت: ما به آذربایجان مقادیر زیادی سلاح دادیم.

برخی گزارش‌ها حاکی از بمب‌های خوشه‌ای است که به غیر نظامیان ارمنی آسیب رسانده است. مردم آذربایجان می‌گویند که به لطف این سلاح در جنگ پیروز شدند.

کوهن درباره مشکل «اخلاقیات» در فروش سلاح گفت: دولت اسرائیل هیچ گونه معامله سلاحی را با هیچ کشوری در جهان لغو نکرده است.

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص اینکه آذربایجان معامله‌ای را برای خرید ماهواره از یک شرکت اسرائیلی امضا کرد، گفت: آن‌ها به ما گفتند که یک شرکت اسرائیلی را برای خرید ماهواره انتخاب کرده‌اند؛ اما بهتر است این را بگویم که توافق با اهمیت‌تر فروش تأسیسات پالایش آب است. علاوه بر این سفر به باکو بیشتر با هدف قدردانی از آذربایجان برای بازگشایی سفارت در اسرائیل بعد از قطع روابط برای حدود ۳۰ سال است. این مساله به لطف نزدیکی روابط با ترکیه اتفاق افتاد و نتیجه غیرمستقیم توافق‌های ابراهیم است.

کوهن پیشتر با یک هیئت ۳۰ نفره از تجار اسرائیلی به باکو رفت. رژیم صهیونیستی منافعی از جمله صادرات سلاح، فروش تجهیزات پالایش آب و ماهواره‌ها دارد و این منبع یک سوم نیازهای رژیم صهیونیستی از نفت است. کوهن اواخر ماه میلادی گذشته در باکو با وزیر اقتصاد آذربایجان دیدار و درباره تقویت روابط دوجانبه صحبت کرد.

وی گفت: آذربایجان یک شریک استراتژیک برای اسرائیل به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و اسلامی و شیعه بودن این کشور است. تلاش‌ها برای افزایش همکاری دوجانبه در زمینه اداره منابع آبی، سایبری، کشاورزی، تکنولوژی و اختراعات ادامه دارد. در این سفر توافق‌هایی برای همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و آموزش و پرورش و حمایت از محیط زیست امضا شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.