مانیفست الجولانی؛ سربازان جدید آمریکا

رهبر گروه تحریر الشام در راستای کمپین اداره روابط خارجی این گروه برای ایجاد وجهه جدید و مورد قبولی در میان محافل غربی، دیدارهایی با مسؤولان اطلاعاتی غربی، آمریکایی و فرانسوی برگزار کرده است. این اقدام در راستای تلاش ابومحمد الجولانی برای از بین بردن تدریجی دشمنانش و گسترش دایره سیطره خود بر شمال سوریه به ویژه در سایه افزایش صحبت‌ها درباره طرح آنکارا برای عادی سازی روابط با دمشق است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، گروه تحریر الشام نشستی را در شهر سرمدا در نزدیکی گذرگاه مرزی باب الهوی با ترکیه در حومه ادلب با حضور تعدادی از هم‌پیمانان ابومحمد الجولانی، رهبر این گروه در حومه شمالی حلب و مدیران سازمان‌ها و جمعیت‌های مرتبط با دولت‌های غربی که در ادلب و حومه حلب فعالیت می‌کنند، برگزار کرد.

هدف از این نشست اعلام نقشه راه جدید تحریر الشام و آغاز مرحله جدیدی برای بهبود وجهه این گروه و نشان دادن آن به عنوان یک گروه سوری مخالف است. الجولانی در این نشست درباره طرحی برای سیطره مجدد بر شهر حلب صحبت و اعلام کرد که این مساله احتمالاً ظرف یک یا دو سال آینده اتفاق بیفتد.

وی طرح خود را برای متحد کردن مناطق خارج از سیطره نظام سوریه برای استفاده از قدرت نظامی و عصر طلایی که در آن به سر می‌برد، یادآور شد. اشاره وی به عملیاتی است که طی سال‌های گذشته نیروهایش با کمک ترکیه آن را انجام دادند و در نهایت به ایجاد هرم نظامی با گسترش سیطره بر ادلب و پایان دادن به حضور بیشتر گروه‌هایی منجر شد که بر سر قدرت با تحریرالشام درگیر بودند.

منابع مخالف اظهارت وی را به تلاش آنکارا برای عادی سازی روابط با دمشق ربط می‌دهند که شامل بازگشایی ترانزیت جاده‌ای از طریق گذرگاه باب الهوی و جاده‌های بین‌المللی از جمله جاده حلب-لاذقیه است که قرار بود اوایل سال آتی میلادی قبل از زلزله ویرانگر سوریه و ترکیه انجام شود. پیش نویس ترکیه که کمیته امنیتی-نظامی طی دیدار چهارجانبه معاونان وزرای خارجه سوریه، ترکیه، ایران و روسیه ظرف روزهای آینده آن را ارائه خواهد کرد، شامل تشکیل اتاق عملیات مشترک برای انجام اقدامات میدانی از جمله بازگشایی جاده بین‌المللی و بازگشت آوارگان سوری در ترکیه است؛ اما این پیش نویس باید مورد قبول سوریه باشد و در حال حاضر در سایه پافشاری دولت سوریه برای عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال سوریه براساس جدول زمانی مشخص هنوز اجرایی نخواهد شد.

در این راستا منابع به نکاتی اشاره می‌کنند از جمله آن بحران مالی بزرگی است که گروه‌های مورد حمایت آنکارا در حومه حلب با آن مواجه هستند. به رغم اینکه قطر چند نوبت از حقوق‌های به تأخیر افتاده این گروه‌ها را پرداخت کرده است؛ اما این بحران همچنان وجود دارد. مساله دوم ناتوانی این گروه‌ها از تشکیل یک نظام یکپارچه برای توقف ناامنی است. همین مساله زمینه را برای الجولانی برای سیطره بر اعزاز و گذرگاه باب السلامه برای جبران خسارت از دست دادن گذرگاه باب الهوی هموار می‌کند.

این منابع به افزایش سطح هماهنگی امنیتی میان تحریر الشام و آمریکا و پیوستن فرانسه اشاره می‌کنند که انعطاف زیادی برای همکاری با الجولانی به ویژه درباره مسائل پیگرد تروریست‌های فرانسوی نشان داده است. منابع می‌گویند کمیته امنیتی که الجولانی آن را تشکیل داده است شامل گزارش کاملی درباره پرونده تروریست‌ها از جمله رویکردهای آینده آنها و بعضی توانایی‌های نظامی و منابع مالی آنها و اسامی تعدادی است که می‌توان آنها را به پاریس تحویل داد. به نظر می‌رسد پاریس به رفتن در مسیر واشنگتن قانع شده است.

مساله جالب توجه در برخورد الجولانی و گروه وی علاوه بر انعطاف وی برای همکاری با سازمان‌های بین‌المللی دوری از صحبت درباره نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و متمرکز شدن بر دولت سوریه، ایران و روسیه است. به نظر می‌رسد این مساله مقدمه‌ای برای اقداماتی است که آمریکا برای تحقق آن از طریق وصل کردن مناطق خارج از سیطره دولت سوریه تلاش می‌کند. ترکیه قبلا با این اقدامات مخالفت کرده بود، هرچند که روابط اقتصادی بزرگی میان نیروهای قسد و گروه‌های وابسته به آنکارا و حتی الجولانی وجود دارد چرا که مناطق تحت سیطره این گروه‌ها و تحریر الشام یکی از مهم‌ترین بازارهای تخلیه نفت هستند که نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه کنترل آن را در دست دارند. الجولانی علاوه بر اینکه روابط خوبی با گروه‌های غربی دارد روابط مستحکمی نیز با آنکارا و دوحه دارد. تعداد زیادی از پروژه‌های مسکونی که ترکیه برای آوارگان سوری در مرزهای جنوبی خود آن را ایجاد کرده است در مناطق تحت سیطره الجولانی هستند. الجولانی همچنین یک دفتر ارتباطی در دوحه دارد که سوری‌هایی که قبلاً روابطی با القاعده داشتند آن را اداره می‌کنند و این در راستای الگوگیری از گروه طالبان افغانستان است. الجولانی این مساله را مخفی نکرده و بر استفاده از الگوی موفقیت طالبان در افغانستان تأکید کرده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.