پرداخت خسارت ناشی از نوسان برق در بوشهر از هفته آینده

خبرآنی/بوشهر مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر گفت: با پیگیری‌های مکرر، منابع پرداخت خسارت وارد شده به لوازم برقی خانگی در اثر نوسان ولتاژ و قطعی مکرر برق در تابستان سال ۱۴۰۰ این استان تامین شده است و از هفته آینده خسارت همه مشترکانی که در این زمینه تشکیل پرونده داده بودند، پرداخت می‌شود.

غلامرضا حشمتی صبح یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: در سال ۱۴۰۰ یک شرکت بیمه طی قراردادی با شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، عهده دار خدمت رسانی به ۳۲ میلیون مشترک برق در سراسر کشور شد تا در صورت وارد شدن آسیب به لوازم برقی خانگی در اثر نوسان ولتاژ و قطعی مکرر برق، هزینه آن را پرداخت کند اما این شرکت بیمه به تعهدات خود به خوبی عمل نکرد. 

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت خسارت برای نوسان ولتاژ و قطعی مکرر برق از بیمه حذف و اکنون تنها مواردی مثل آتش سوزی، فوت و نقص عضو تحت پوشش بیمه قرار دارند. از این رو مشترکان برق بهتر است با نصب دستگاه‌های محافظ از خسارت به لوازم برقی جلوگیری کنند.

۱.۳درصد از مشترکان برق کشور در استان بوشهر هستند

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با بیان اینکه ۱.۳درصد از مشترکان برق کشور در این استان هستند، افزود: بیش از ۵۳۳ هزار مشترک برق در سطح استان بوشهر وجود دارند و حدود ۳ درصد تجهیزات برقی کشور در این استان قرار گرفته است.

حشمتی با بیان اینکه ۸۰ درصد از مشترکان برق در استان بوشهر خانگی و ۲۰ درصد مربوط به صنعت است، تصریح کرد: ۷۰ درصد مصرف برق این استان به صورت خانگی و ۳۰درصد در صنعت مورد استفاده قرار می‌شود.

وی با بیان اینکه متوسط فروش هرکیلووات ساعت انرژی در کشور ۱۰۰ تومان و در استان بوشهر ۴۰ تومان است، ادامه داد: قیمت پایین‌تر برق در این استان به علت قرار گیری در موقعیت گرمسیری و محسابه با تعرفه گرمسیری است.

روند فروش برق در استان بوشهر افزایشی است

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با بیان اینکه روند فروش برق در این استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، چهار درصد افزایش داشته است، گفت: سال گذشته در بخش صنعت شاهد افزایش ۱۱درصدی فروش بوده‌ایم که این موضوع استفاده بهینه از برق در بخش تولید را نشان می‌دهد.

حشمتی با اشاره به چشم انداز شرکت توزیع برق استان بوشهر برای سال ۱۴۰۵ اظهار کرد: بنا داریم تا سال ۱۴۰۵ میران خاموشی‌ها را ۸۰ دقیقه در سال برسانیم که این مدت خاموشی هم به علت سرویس، حوادث و تلفات باشد.

وی یادآور شد: در حالی که زمان شروع این طرح ۱۲۰۰ دقیقه خاموشی در استان بوشهر داشتیم، پارسال میانگین ساعت خاموشی‌ها به ۱۷۰ دقیقه رسید. شرکت توزیع برق استان بوشهر در این زمینه جزء ۱۰ استان برتر در کشور و رتبه نخست در میان استان‌های گرمسیری را کسب کرده است.

صب ۱۵ هزار کنتور هوشمند برق در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با اشاره به نصب ۱۵ هزار کنتور هوشمند برق در این استان تصریح کرد: امسال نیز بنا داریم هشت هزار کنتور هوشمند برق در استان بوشهر نصب کنیم. با هوشمند شدن کنتورها علاوه بر نظارت شرکت‌های برق بر میزان مصرف، مشترکان برق نیز در لحظه از میزان مصرف و هزینه‌های برق خود آگاه می‌شوند که این موضوع می‌تواند در کاهش مصرف برق تاثیرگذار باشد.

حشمتی با بیان اینکه هزینه نصب یک انشعاب جدید برق ۴۰ میلیون تومان است، افزود: به‌طور میانگین مبلغ دریافتی از هر مشترک شهری و روستایی سه میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در استان بوشهر مصرف برق در ساعات قله پیک۱۰۰مگاوات کاهش یافت، اضافه کرد: سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰ درصد درآمد فروش را به‌صورت پاداش به مشترکان برق استان بوشهر پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با اشاره به ناترازی ۱۱ هزار و ۷۰۰ مگاواتی برق در سال جاری عنوان کرد: امسال هفت هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است اما در کنار آن شاهد افزایش تعداد مشترکان برق نیز هستیم.

برق مجانی برای بوشهری‌ها

حشمتی گفت: جزئیات طرح پاداش امسال وزارت نیرو نسبت به سال گذشته ۲ تغییر داشته که آن را جذاب‌تر کرده است. نخست آن‌که سال گذشته فقط مشترکان در محدوده الگوی مصرف می‌توانستند از پاداش صرفه جویی بهره‌مند شوند اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این طرح باشند.

وی ادامه داد: تغییر دوم آن است که میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق مشترکان، متفاوت بوده و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد و مشترک در پله‌های بالاتر مصرفی قرار داشته باشد، رقم پاداش هر کیلووات ساعت برق نیز کمتر می‌شود. مبنای محاسبه پرداخت پاداش هم، میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه پارسال است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با بیان اینکه در مناطق عادی که الگوی مصرف ماه‌های گرم سال ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، افزود: اگر مشترکان در بازه تا ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف برق خود را کم کنند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، ۲۰۰۰ تومان پاداش می‌گیرند. این رقم برای طبقه مصرفی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان، برای طبقه مصرفی ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت، ۱۰۰۰ تومان و برای طبقه مصرفی بیش از آن، ۵۰۰ تومان است. برای مثال اگر مصرف خرداد سال گذشته یک مشترک ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بوده و مصرف خرداد امسال او به ۲۰۰ کیلووات ساعت برسد؛ این مشترک برای کاهش ۱۰۰ کیلووات ساعت برق پاداش می‌گیرد که این پاداش در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان است.  

حشمتی تصریح کرد: پاداش کاهش هر کیلووات ساعت برای طبقه مصرف زیر ۱۵۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، برای مناطق گرمسیر (از جمله بوشهر) ۱۰۰۰ تومان است و این رقم برای طبقات مصرفی ۱۵۰۰ تا ۳ هزار کیلووات ساعت ۷۵۰ تومان و برای بیش از ۳۰۰۰ کیلووات ساعت نیز ۵۰۰ تومان است؛ بنابراین طبق محاسبات انجام شده، با کاهش مصرف مشترکان در این مناطق از ۳۲۰۰ کیلووات ساعت به ۱۸۰۰ کیلووات ساعت در ماه، پاداشی در حدود یک میلیون تومان به مشترک تعلق خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.