حسین پور: افزایش فاصله اجتماعی نتیجه عدم پرداخت مالیات مشاغل خاص

امان الله حسین پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، درباره اثرات مثبت راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی در ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی گفت: متاسفانه فرایند اخذ مالیات در کشور ما از پایه نادرست است و هنوز نتوانسته این اشتباهات را اصلاح کنیم. البته در مجلس این تلاش شروع شده دولت هم اقداماتی انجام داد تا حدودی هم کار پیشبرد داشته است اما در مجموع  راه‌های فرار مالیاتی و بی عدالتی در فرایند حصول مالیات را هنوز نتوانسته‌ایم حل کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سامانه مودیان مالیاتی می توانند این شرایط را تا حدودی بهبود بخشند و منجر به فرایند اخذ مالیات هوشمند در کشور شود. در حال حاضر این سامانه نواقص بسیاری دارد ولی اگر درست اقدام کند می تواند نواقص آن را با کمک دولت و مجلس حل کرد.

حسین پور خاطرنشان کرد: در مجموع سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی می تواند به میزان خیلی زیادی  مشکل فرار مالیاتی و عدم اخذ عادلانه مالیات را حل کند.

حسین پور در ادامه بیان کرد: تاکنون مشکلی که در مالیات ستانی در کشور داشتیم این بوده که بر اساس خود اظهاری مالیات ها را اخذ می کردیم و یا در نهایت حساب های بانکی را کنترل می کردیم و برای برخی از صنوف و اشخاص حقیقی که خود اظهاری نمی‌کردند نهایتاً حساب بانکی آنها کنترل می شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: صنوف مختلف فرار مالیاتی گسترده‌ای دارند. به عنوان مثال مالیات اصناف، مالیات شرکت ها، مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی خیلی زیاد است و باید سیستمی در سامانه مودیان در کشور داشته باشیم که بتوانیم به صورت سیستماتیک برای هر کسی یک کار پوشه وضعیت مالیاتی را داشته باشیم تا شرایط گرفتن مالیات نظام مند شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: قدم اول برای هوشمندسازی فرآیند اخذ مالیات در کشور از طریق سامانه مودیان مالیاتی ایجاد کارپوشه مالیات برای تمام شهروندان است.  در حال حاضر قدم به قدم در حال پیشرفت هستیم تا شرایط اخذ مالیات از حالت خود اظهاری به حالت هوشمند تغییر شکل دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه معتقدم اگر بخواهیم مالیات شفاف شود و فرار مالیاتی به حداقل ممکن برسد باید تغییرات اساسی را در سیستم مالیات ستانی ایجاد کنیم ادامه داد: تا زمانی که یک سیستم کاملا پخته نشود، فرهنگ‌سازی لازم برای آن صورت نگیرد، آموزش به مودیان مالیاتی داده نشود و اطلاعات مودیان درست ثبت نشود و در مرحله نهایی این سیستم قابلیت اتصال به تامین اجتماعی، شهرداری و ثبت اسناد را نداشته باشد باز هم نمی‌توانیم فرآیند مالیات‌ستانی را هوشمند کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس توضیح داد: علاوه بر این سامانه مودیان را باید هر روز گسترش بدهیم برای کسانی که فرار مالیاتی دارند جریمه‌های سنگین ایجاد کنیم و همچنین سامانه را به ارگان‌های مختلف متصل کنیم تا به جایی برسیم که تک تک ایرانیان در صنوف مختلف پرونده مالیاتی الکترونیکی داشته باشند و بتوانیم فرآیند پرداخت مالیات را رصد کنیم. در این شرایط است که می توانیم بگوییم فرآیند پرداخت مالیات در کشور ما عادلانه و هوشمند است.

حسین‌پور با انتقاد از اینکه سامانه مودیان تاکنون موفق نبوده است ادامه داد:  سامانه مودیان مالیاتی از سال قبل شروع به کار کرد ولب مودیان مالیاتی راه های فرار از پرداخت مالیات را با وجود همین سامانه یاد گرفتند البته دلیل دیگر فرار مالیاتی این است که به این مودیان آموزش لازم داده نشده است و برای اینکه بتوانند از سامانه مودیان مالیاتی استفاده کنند باید هزینه گزافی بپردازند تا آموزش لازم را فرا بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع سامانه مودیان مالیاتی یک حرکت و شروع خوب است و اگر بخواهیم موفق شویم باید اطلاعات تک تک اشخاص و شرکت های دارای فعالیت اقتصادی را داشته باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم افزود:  کارگر و کارمند در کشور ما بیشتر از برخی از مشاغل خاص مثل پزشکان، طلافروشان، آهن فروشان و آرایشگران زنانه مالیات پرداخت می کنند به این دلیل که آنها قبل از اینکه حقوق خود را دریافت کنند باید مالیات آن را بپردازند.

حسین پور خاطرنشان کرد: چون نظارت و کنترل بر کارمندان راحت است همیشه در اولین مرحله از آنها مالیات اخذ میشود. مشاغل خاص عمدتا راه های فرار از پرداخت مالیات را می شناسند و اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند.سازمان امور مالیاتی هم به دلیل اینکه سایر ارگان ها به سامانه مودیان متصل نیست و نمی تواند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.