اما و اگرهای نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد

خبرآنی/کهگیلویه و بویراحمد نشست بررسی مشکلات و موانع طرح نهضت ملی مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور دستگاهای متولی برگزار شد که در این نشست همچنان اما و اگر های این طرح ادامه داشت.

سید علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روز پنجشنبه چهارم خرداد ماه ۱۴۰۲ در نشست شورای مسکن استان افزود: راه و شهرسازی به شرکت‌ها و پیمانکارانی که توانایی و اهلیت ندارند و با مشکل اعتبارسنجی مواجهند از پروژه های نهضت ملی مسکن واگذار نکند چرا که با این کار پروژه های که شروع شدند پیشرفت نخواهند کرد و مردم و متقاضیان مسکن سرگردان می شوند.

وی اظهار کرد: بانکها موظفند که تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن را به متقاضیان روستایی و شهری پرداخت کنند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: برخی کارها در زمینه طرح نهضت ملی مسکن مایه تأسف است و این کارها تنها بدلیل سوء مدیریت هستند. الزامات بانک‌ها گرفته شود و براساس الزامات متقاضیان واجدین شرایط طرح نهضت ملی مسکن به بانکها معرفی شوند چرا با معرفی مازاد بر سهمیه بانکها به آن ها معرفی می شود و به بانک‌ها فشار آورده می شود و مردم را سرگردان می کنید.

وی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر مشکلات نهضت ملی مسکن یاسوج ۱۰ هزار واحد از برنامه عقب است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باید سهم هر بانک در زمینه طرح نهضت ملی مسکن مشخص باشد این سردرگمی ها جمع شود چراکه کلی از این طرح می گذرد اما ما هنوز بر روی آمار مشکل داریم و آمارها تناقض دارند.

احمدزاده عنوان کرد: مسئولیت تناقض آمار و معرفی شدگان مازاد به بانک ها بر عهده راه و شهرسازی است، نباید حتی یک نفر مازاد بر سهمیه به بانکها معرفی شود. نباید بین بانک‌ها و راه و شهرسازی اختلاف وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: نهضت ملی مسکن موضوع بسیار مهم برای دولت و کشور است و ما هم باید حساسیت زیادی در این رابطه داشته باشیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد وضعیت کنونی نهضت ملی مسکن در این استان را یک نوع سردرگمی دانست و تصریح کرد: این نحوه کار کردن باعث تاسف است و باید برنامه ریزی دقیقی براساس الزامات کاری داشته باشیم.

احمد زاده خطاب به متولیان مسکن استان گفت: اگر بخش دولتی برای اجرایی شدن طرح ملی مسکن کوتاهی کند، طرح به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی افزود: اینکه هر مدیری یک گزارشی به ما بدهد و برود گذشته است و باید مدیران عملیاتی در جلسات حضور یابند.

همچنین عیسی شهامت، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه بویراحمد از عملکرد بسیار ضعیف بانک ها در پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن این استان خبر داد و گفت: یکی از عوامل عملکرد ضعیف نهضت ملی مسکن، عملکرد بانک‌ها بوده است و بیشتر بانکها در این زمینه ضعیف عمل کرده اند.

وی افزود: سامانه ضعیف راه و شهرسازی کشور، هماهنگ نبودن کاربران بانکی استانی با کاربران کشوری، نداشتن اهتمام جدی در زمینه طرح نهضت ملی مسکن، ارتباط نداشتن و تشکیل جلسه ندادن بانک ها و راه وشهرسازی، زمان بر بودن فرآیند تشکیل پرونده و اعتبار سنجی و الزام بانکهای استان از سوی بانکهای کشور مبنی بر رعایت منابع و مصارف از مهمترین دلایل کُندی طرح نهضت ملی مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

شهامت ادامه داد: در برخی شهرستان های استان زمین تهیه و تحویل شده اما اقدامی در زمینه عملیاتی شدن این طرح انجام نشده است.

وی عنوان کرد: هر نوع ساخت و ساز باید از مسیر نظام مهندسی عبور کند و حتی گرفتن مشاور هم باید با مجوز نظام مهندسی باشد.

دانش آموز، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: همه کم کاری ها در رابطه با عملکرد بانک ها را می پذیریم.

دلیل این موضوع را نداشتن پرداخت مجوز در سال گذشته از طریق بانک مرکزی اعلام و ابراز امیدواری کرد: امسال این مجوز به بانک ها داده شده است.

محمد راستا، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه در شهرهای کوچک زیر ۲۵ هزار نفر بیش از ۸۳ هکتار زمین به متقاضیان تحویل داده شده است گفت: همچنین هفته اخیر برای ساخت واحدهای مسکن ملی هزار و ۱۹۴ متقاضی به بانک معرفی شد.

وی از آغاز به کار طرح ملی مسکن در منطقه ارم یاسوج خبرداد و افزود: عملیات اجرای این طرح مدت ها تعطیل شده بود.

داود دهقان، رئیس انجمن انبوه سازان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: استفاده از انبوه سازان در اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن استان موضوع بسیار مهمی است، اما تاکنون از هیچ انبوه سازی برای این طرح در استان استفاده نشده است.

وی افزود: پارکینگ در طرح نهضت ملی مسکن سایر استان‌ها با قیمت واحد یک متر مربع برابر است در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد پارکینگ نصف قیمت حساب شده است.

دهقان تاکید کرد: از انبوه سازان دارای رتبه برای طرح نهضت ملی مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده شود تا سرعت این پروژه در استان شتاب گیرد.

احسانی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین موضوعات در طرح ملی مسکن اصولی ساخته شدن ساختمان ها و ایمنی آنهاست، گفت: این موضوع به عهده نظام مهندسی است اما نظام مهندسی در طرح نهضت ملی مسکن استان حذف شده که سوال برانگیز است.

وی با بیان اینکه با استفاده از نظام مهندسی کیفیت کار بالا می رود، افزود: در طرح نهضت ملی مسکن هیچ استانی به جز استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور نظام مهندسی را از این طرح حذف نکردند.

احسانی اظهار کرد: پروژه های نهضت ملی مسکن استان به مشاور داده شد و از نظام مهندسی و مهندسان نظام مهندسی استفاده نشده است.

استاندار در واکنش به صحبت های رئیس سازمان نظام مهندسی استان گفت: بیان این موضوع بسیار تاسف بار است که چرا تاکنون راه و شهرسازی از این مسئله مهم چشم پوشی کرده است و باید به زودی آن را در دستور کار خود قرار دهد.

احمد زاده اظهار کرد: چطور است که در استان زلزله خیز ساختمان ساخته می شود اما از طرفیت نظام مهندسی استفاده نشده است، باید حتما از نظام مهندسی در این طرح استفاده شود البته نظام مهندسی هم در اجرای این طرح تعامل و همکاری داشته باشد.

وی تاکید کرد: توجه به کیفیت واحدهای مسکونی و استفاده از نظام مهندسی در طرح نهضت ملی مسکن سرمایه گذاری است.

به گزارش خبرآنی، مرادی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: برای برق رسانی به واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

گفتنی است که در پایان این نشست مصوب شد هر چه زودتر روند اجرایی ساخت نهضت ملی مسکن در استان شتاب گیرد و مشکلات پیش رو هر چه زودتر رفع شود.

طرح نهضت ملی مسکن از مهم‌ترین و اولویت دارترین طرح های عملیاتی دولت سیزدهم محسوب می‌شود که باید در مدت چهار سال چهار میلیون مسکن در کشور ساخته شود که تعهد چهارساله استان کهگیلویه و بویراحمد هم ۴۰ هزار واحد در مدت یاد شده و ۵۹ هزار و ۵۷۸ متقاضی نهضت ملی مسکن در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.