نشست سران عرب از نگاه مشاور بشار اسد

مشاور رئیس جمهوری سوریه در مقاله‌ای، پشت پرده نشست اخیر سران عرب در شهر جده در غرب عربستان را بیان کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روسیا الیوم، بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مقاله‌ای در روزنامه الوطن سوریه از برداشت‌های خود درخصوص نشست سران عرب صحبت کرد و گفت که این نشست به صورت چشمگیر ساماندهی شده بود و همه امور به صورت عالی در جریان بود.

بثینه شعبان در مقاله خود در روزنامه الوطن اعلام کرد: حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نشست سران عرب، تنها تلاشی شکست خورده از جانب کشورهای غربی بود که می‌خواهند ثابت کنند که همچنان هستند در حالی که حضور قدرتمند سوریه و حضور بشار اسد و تکمیل عربی‌گرایی، مهم‌ترین مساله در این نشست سران بود و این رخداد قوت قلب همگان بود.

پیشتر روزنامه الوطن گزارش داد که هیئت سوری از گذاشتن گوشی ترجمه در هنگام آغاز سخنرانی زلنسکی امتناع کرد.

دمشق سال گذشته از قطع روابط دیپلماتیک خود با کی‌یف به عنوان اصل "مقابله به مثل" خبر داد.

در متن مقاله بثینه شعبان آمده است: این سوالی است که همگان می‌پرسند: نشست سران چگونه بود؟ اما اول باید منظور از این سوال و اینکه درمورد چه طرف‌هایی و درمورد چه سطحی می‌خواهیم صحبت کنیم را مشخص کنیم.

وی افزود: از مسائل کلی شروع می‌کنیم، این نشست سران به صورت چشمگیر و مستحکمی، خیلی خوب سازماندهی شده بود. همه امور به صورت بسیار روان جریان داشت و همه هیئت‌ها احساس توجه و استقبال می‌کردند. علی رغم تعداد بالای حاضران، اما هیچ‌کس احساس نکرد که سوال را باید دوبار تکرار کند. گفتنی است که میزبانی نیز به صورت کاملاً عربی اصیل بود و میزبانان از همگان استقبال کرده و با آنها با نهایت دوستی و احترام برخورد کرده و لبخند از لب‌های آنها نمی‌رفت. آنچه باعث سرور است؛ این بود که تو با همگان در آنجا عربی صحبت می‌کردی و مترجمی وجود نداشت و این ویژگی منحصر به فرد این امت است و از نعمت‌هایی است که خداوند به ما عطا کرده که نمونه آن در امت‌های دیگر کمتر است، حتی نماینده اتحادیه آفریقا و نماینده سازمان همکاری اسلامی نیز به زبان عربی صحبت می‌کردند.

وی افزود: داخل سالن، احساس افتخار بسیاری می‌کردی؛ اما با احساس سنگین بودن مسؤولیت، چراکه هریک از این هیئت‌ها ده‌ها نکته مشترک داشتند که به قدر کافی بر روی آنها کار نشده بود که اگر بر روی آنها کار می‌شد و به آنها اولویت داده می‌شد و گام‌های اجرایی برای آن برداشته می‌شد، تضمین می‌شد که این امت از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت می‌کند و یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود که روی آن بسیار حساب باز می‌شود؛ اما تو احساس امید می‌کنی که تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی همچنین در ایجاد تغییراتی در عرصه عربی و در آگاهی عربی و روش کار عربی سهم داشته است، برای نخستین بار بود که سخنرانی رهبران به اندازه پنج دقیقه بود و زبان انشائی وجود نداشت تا جایی که برخی دچار احساس ملالت شوند و طبق عادت، از سالن خارج شوند؛ بلکه یک نشست مشخص بود و سخنرانی‌ها کوتاه و فشرده بود که در سطح ایده‌ها و دیدگاه‌ها فرق می‌کرد؛ اما از ویژگی جدیت و تمایل به بررسی هدف برخوردار بود. طبیعتاً با این تغییر، کسی نمی‌خواهد حجم چالش‌ها یا انتظارات بیشتر شود، گویی که درک غیرعلنی و نانوشته‌ای وجود داشت که هر کشوری اولویت‌ها و مسائل خود را دارد و هدف این نیست که کسی از دیدگاه‌ها و منافع خود دست بردارد؛ بلکه این است که دیدگاه‌ها و منافع طرف دیگر را درک کند و اختلافات را بپذیرد و گام‌های سریعی به سمت وجه اشتراک‌ها بردارد. این یک همگرایی واقع بینانه و روشن است؛ در صورتی که این روش در زمینه‌های مشترک فعالیت عربی و در دیدارها و در نشست‌های آتی سران عرب تقویت و تعمیق شود.

بثینه شعبان در ادامه مقاله خود عنوان داشت: دیدارهای دوجانبه چه در سطح اعضای هیئت‌های رسمی یا در سطح رهبران دوستانه به نظر می‌رسید، صرف نظر از آنچه رسانه‌های غربی و رسانه‌های مغرض از مواضع سخت‌گیرانه یا مخالفت با این موضوع یا آن موضوع مطرح می‌کردند. این رویکرد در دیدارهای غیررسمی پیش از زمان برگزاری نشست سران میان اعضای هیئت‌های رسمی قبل از ورود رهبران آشکار بود. چراکه همه به یکدیگر سلام می‌کردند و از احوال یکدیگر جویا می‌شدند که این برخلاف چیزی است که رسانه‌هایی مطرح می‌کنند که همه ما را از دیدگاه تفاوت‌های شدید بین این کشور و آن کشور و نتیجه این موضع یا این سیاست یا آن سیاست هدف قرار می‌دهند. تمامی اعضای هیئت‌ها با یکدیگر به گرمی و دوستانه صحبت کردند و من کسی را ندیدم که از دیدن کسی روی برگرداند یا از دیدار با او یا صحبت با او فرار کند. برای من اینگونه به نظر رسید که در این دیدار که کمتر از یک ساعت قبل از نشست رسمی طول کشید، نبض ملت عربی و اهتمام به پایبندی به مسائلش و افتخار به کسانی که نمود پیدا کرد که به اندیشه‌ها و عربی‌گرایی‌شان پایداری می‌ورزند.

وی ادامه داد: مساله فلسطین و جانفشانی‌های مردم فلسطین در وجدان همگان و صحبت‌هایشان حاضر بود و امید بسیاری نسبت به آینده بهتر برای یمن و لیبی وجود داشت. احساس خرسندی و خوشوقتی از حضور سوریه میان برادرانش آشکار بود و اهمیت این امر که سوریه با تاریخ تمدنی و رویکرد عربی‌گرایی که دارد، در این نشست حضور دارد. اینجا باید یادآور شویم که کابوس غرب و کشورهای استعمارگر این است که همگرایی عربی، باعث یکپارچگی دیدگاه‌ها شود به همین دلیل رسانه‌های مغرض بر چالش‌ها و تفاوت‌ها و هرگونه شکافی که می‌توانند وارد آن شوند و عمق آن را بیشتر کنند، تمرکز کردند. این مساله‌ای جدید نیست چراکه سیاست کسانی که این امت را هدف قرار می‌دهند بر اساس یک اصل ساده و قدیمی است که عبارت از تفرقه میان مردم و ایجاد شک و تردید میان شهروندان چه در داخل یک کشور عربی یا در سطح امت است.

شعبان اظهار کرد: حقیقت این است که بیشتر رهبران عرب نسبت به حضور سوریه ابراز خوشوقتی و ابراز امیدورای کردند که این دیدار آغازی برای مرحله جدید و غنی از همکاری عربی باشد که به ملت عربی در تمامی کشورهایشان خیر برساند همچنین در دیدارها، اهمیت به زبان عربی و رهایی از استعمار غربی که با روش‌هایش بر ما تحمیل شده، مورد بررسی قرار گرفت.  

وی افزود: ما این امید را داریم که این رویکرد تجربه عربی از پختگی و دست یابی به یک استنتاج درست و مهم، این باشد که ما برادران و دوستان با احترام به دیدگاه‌های یکدیگر و بهره برداری حتی از مسائل اختلافی از تجارب یکدیگر که به همه ما خیر برساند، استفاده کنیم، شکی نیست که آنچه برای سوریه رخ داد و مواضعی که در قبال این کشور اتخاذ شد و نتایجی که تمامی این هدف قرار دادن‌ها به بار آورد، نقشی در درجه آگاهی و شجاعت عرب‌هایی داشت که قادر به مدیریت امورشان هستند و برای رهایی هرچه تمام‌تر از سلطه غربی و آنچه بر کشورهای ما از ادامه تفکر استعماری و سیاست غارت منابع و ثروت‌های ما می‌گذرد، تلاش می‌کنند. حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در این نشست تنها تلاشی شکست خورده از جانب کشورهای غربی بود که می‌خواهند ثابت کنند که همچنان هستند در حالی که حضور قدرتمند سوریه و حضور بشار اسد و تکمیل عربی‌گرایی، مهم‌ترین مساله در این نشست سران بود و این رخدادی بود که قوت قلب همگان بود.

مشاور بشار اسد خاطرنشان کرد: ساختن تاریخ، نیازمند زمان در قبل و بعد از ایجاد آگاهی و همت کردن است، امروز می‌توانیم بگوییم که آنچه ما رویای آن را از آگاهی عرب‌ها نسبت به توانمندی‌ها و استقلال واقعی‌شان و جایگاه منطقه‌ای‌شان داشتیم، در حال متبلور شدن است. زیبا است که آغاز آن از یک کشور عربی است که جایگاه خود را در وجدان عرب‌ها و مسلمانان دارد و تاریخی در دستاوردهایی دارد که زمانی محقق می‌شود که عربستان و سوریه دست در دست هم با تمام کشورهای عربی دیگر دست می‌دهند؛ کشورهایی که با هم درک و اراده مشترکی در ساختن آینده‌ای روشن برای نسل‌های بعدی ما دارند، آینده‌ای که شایسته امتی باشد که خداوند متعال زبان آن را برای بیان رسالت آسمانی خود انتخاب کرد و این امت علومی را تولید کرد که در پیشرفت جهان و شکوفایی ملت‌هایش در قاره‌های مختلف نقش داشته است.

بثینه شعبان در پایان عنوان کرد: در این مسیر، رسانه‌های ما نقش مهمی را در رد افتراهایی که رسانه‌های مغرض از انتشار آن دست برنمی‌دارند، ایفا می‌کنند. رسانه‌ها همچنین نقش مهمی در توجه به نکات روشن فعالیت عربی توأم با اعتماد به نفس و آینده و یقین نسبت به این امر ایفا می‌کنند که این امت قادر به برخاستن و تشکیل یک جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی است که روی آن حساب باز شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

مشاور

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.