چرا خشکه‌کاری برنج در گلستان شکست خورد؟

خبرآنی/گلستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به علل شکست خشکه‌کاری برنج در استان، گفت: تا زمانی که آب به صورت اقتصادی تحویل کشاورز نشود کشت غرقابی را بر خشکه‌کاری ترجیح می‌دهد.

علی‌اکبر مهقانی امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به علل شکست خشکه‌کاری برنج در گلستان اظهار کرد:  سازمان جهاد کشاورزی مسأله سازگاری موضوع خشکسالی را از ۱۵ سال گذشته آغاز کرده و امکان‌سنجی لازم انجام شده که در نهایت بررسی‌ها نشان داد امکان اجرای خشکه‌کاری برنج در گلستان وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه خشکه‌کاری برنج در گلستان قابلیت اجرا دارد اما تا زمانی که آب به صورت اقتصادی تحویل کشاورز نشود کشاورزان بین روش غرقابی و خشکه کاری همان روش غرقابی را انتخاب می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه بین روش غرقابی و خشکه‌کاری اختلاف عملکرد وجود دارد، بیان کرد: در روش غرقابی محصول نهایی عملکرد بهتری دارد و کاملاً طبیعی است که هر گیاه آبزی با دور شدن از محیط آبی عملکرد آن تحت تأثیر قرار بگیرد.

مهقانی متذکر شد: تا زمانی که سیاست ما بر این نباشد که آب را به صورت حجمی تحویل دهیم و یا فرقی بین کشاورزان دارای مجوز برداشت با فاقد مجوز برداشت آب نباشد طرح خشکه کاری برنج مقبول کشاورزان واقع نمی‌شود

وی خواستار اصلاح قیمت محصولات رقیب برای جلوگیری از کشت شالی شد و تأکید کرد: تا زمانی که قیمت محصولات رقیب اصلاح نشود برنج همچنان مورد توجه کشاورزان خواهد بود؛ در واقع یا باید آب اقتصادی شود و یا قیمت محصولات رقیب افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه علت اصلی ممنوعیت کشت شالی مصرف بی‌رویه آب بود، بیان کرد: در همان زمان ادامه ممنوعیت کشت شالی آمده و اعلام شده کشت شالی در استان‌های غیر از مازندران و گیلان ممنوع است مگر آنکه کشت در مساحتی حدود هفت هزار مترمکعب انجام شود؛ در واقع هر کشت حتی شالی هم تا هفت هزار مترمکعب با استفاده از روش‌های نوین قابل انجام است اما موضوع اصلی مصرف آب است.

مهقانی تأکید کرد: اجرای الگوی کشت مانند جلوگیری از کشت شالی به ابزار نیاز دارد تا اهداف آن تحقق یابد، اولین قدم وزارت جهاد کشاورزی هدفمندسازی یارانه‌ها به سمت الگوی کشت است و اگر قرار است در بخش کشاورزی یارانه‌ای پرداخت کند مطابق با الگوی کشت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی، کود یارانه‌ای را مطابق با الگوی کشت ابلاغ می‌کند و به نظر می‌رسد این مهم باید در بخش‌های دیگر هم عملیاتی شود، افزود: اگر به کشاورز برای کشت یک محصول خاص امر و نهی کنیم نیاز به اعتبار دارد که قرار بود اعتبارات این بخش در طرح الگوی کشت دیده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه کشاورزی ذاتاً امری آب‌بر است و نمی‌توان ادعا کرد که بهره وری تولید بدون آب به بالاترین حد خود برسد، یادآور شد: در حال حاضر بخش زیادی از اعتبارات ترویجی و اطلاع‌رسانی را صرف فرهنگ‌سازی عدم کشت شالی کردیم که‌ امیدوارم اثرگذار باشد.

مهقانی خاطرنشان کرد: پتانسیل آب گلستان محدود است و ما از هم‌اکنون به کشاورزان هشدار دادیم که سطح زیر کشت شالی را براساس میزان آب موجود تعیین کنند تا دچار خسارت نشوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

گلستان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.