کارتخوان خیریه در یک هتل مشهد؛ قانونی یا راه فرار مالیاتی؟

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی از  مشهد مقدس طی هفته‌های اخیر در فضای مجازی موضوع استفاده برخی هتل‌ها از کارتخوان‌های خیریه و شائبه انجام این کار با هدف فرار از پرداخت مالیات را مطرح کرده است.

حسین میرزائی مدیر سامانه اصناف کشور از جمله افرادی است که با این گونه هتل‌ها برخورد داشته وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنی گفت: براساس بند ب تبصره 17 قانون بودجه کشور همه خیریه‌ها مکلف هستند اطلاعات مالی و شماره حساب‌های خود را روی سامانه وزارت رفاه ثبت کنند.

وی ادامه داد: معافیت‌های مالی زمانی شامل حال موسسه خیریه می‌شود که کارتخوان‌ها و حساب‌های خود را روی سامانه تعیین شده ثبت کنند و سازمان امور مالیاتی فقط به تراکنش‌هایی معافیت مالیاتی می‌دهد که ثبت شده باشند.

میرزایی عنوان کرد: در سال 99 سامانه مورد نظر طراحی شد و 1200 مؤسسه نیز اطلاعات خود را ثبت کردند اما در سال 1400 و در دولت جدید موضوع مسکوت ماند و ترک فعلی است که انجام شده است.

وی در خصوص استفاده هتل‌ها از کارتخوان خیریه‌ها بیان کرد: به عنوان مثال در مشهد مقدس به نام "ال..." از کارتخوان موسسه خیریه امام صادق(ع) استفاده می‌کند که خود نمونه‌ای از این دست تخلفات است.

میرزایی خاطرنشان کرد: وزارت رفاه مکلف بوده امکان‌سنجی لازم برای خیریه‌ها را انجام دهد و اعلام کند تا مبلغ و خیریه‌های مورد نظر در سامانه مذکور ثبت شوند.

فرار مالیاتی , صنعت گردشگری ایران , وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی , سازمان تعزیرات حکومتی ,

برای پیگیری این موضوع به سراغ متولی هتل‌ها در میراث فرهنگی رفتیم که مدیران این اداره کل پاسخگوی تماس‌ها نبودند و در نهایت مسعود رحمانی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به خبرنگار خبرآنی گفت که تاکنون با چنین موردی روبه‌رو نشده‌ایم. 

مسعود رحمانی در حالی که از بی‌معنا بودن استفاده هتل‌ها از کارتخوان مؤسسات خیریه با وجود بهره‌مندی از معافیت مالیاتی 50 درصدی خبر داد، گفت: ممکن است مؤسسات خیریه‌ای که در سطح شهر مشهد هتل دارند از این کارتخوان‌ها استفاده می‌کنند.

3 هتل در مشهد متعلق به خیریه‌ها هستند

برای اطلاع از  اینکه کدام هتل‌های مشهد توسط مؤسسات خیریه مدیریت می‌شوند، با محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم که مشخص شد سه هتل فجر، ماندگار و دانشور توسط مؤسسات خیریه مدیریت می‌شوند اما هتل مورد اشاره آقای میرزایی، در بین هتل‌هایی که نام برده شد نیست و همین موضوع احتمال وقوع این تخلف را به یقین نزدیک‌تر می‌کند.

تعزیرات مشهد: ما هم چیزی ندیدیم

سید مرتضی مدنی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنی گفت: کار نظارت بر هتل‌ها برای دریافت و پرداخت وجوه با تعزیرات نیست اما در یک ماه اخیر در بازدیدهای مشترکی که همکاران ما حضور داشته‌اند موردی درباره استفاده از کارتخوان خیریه‌ها مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: اینکه کارتخوان خیریه‌ها می‌تواند در اختیار هتل‌ها قرار گیرد یا خیر بر عهده اداره مالیات است اما  هتل تحت عنوان خیریه حق دریافت مبالغی را ندارند و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

هتل‌های تحت مدیریت مؤسسات خیریه هم حق استفاده از کارتخوان خیریه ندارند

رضایی کارشناس مالیاتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنی گفت: به دلیل معافیت‌های مالیاتی که مؤسسات خیریه دارند برخی بنگاه‌های اقتصادی به سمت استفاده از کارتخوان آنها می‌روند و در قالب اجاره و یا امتیازهای دیگر این کارتخوان‌ها را در اختیار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این در حالی است که کارتخوان‌های خیریه حتی در هتل‌هایی که تحت مدیریت مؤسسات خیریه هستند نیز نباید استفاده شوند زیرا محل درآمدی با محل خیریه متفاوت است. به دلیل اهمیت این موضوع طی یکسال اخیر نظارت بر مؤسسات خیریه افزایش یافته و چندین ممیزی دارند تا سوءاستفاده صورت نگیرد.

انتهای پیام/282

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.