مواضع تایپه، پکن و واشنگتن درباره سفر رئیس‌جمهوری تایوان به آمریکا

در شرایطی که رئیس‌جمهوری تایوان امروز (چهارشنبه) عازم آمریکا شده است و توقف کوتاهی خواهد داشت و انتظار می‌رود با برخی از مقام‌های ارشد ایالات متحده ملاقات داشته باشد، چین با محکوم کردن این سفر قول انجام «تدابیر قاطع» را داد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهوری تایوان در جریان سفر رفت و برگشت به گوآتمالا و بلیز از نیویورک و لس آنجلس آمریکا عبور می‌کند و انتظار می‌رود با کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ملاقاتی داشته باشد.

چین اما این سفر را محکوم کرده است. ژو فنگلیان، سخنگوی دفتر روابط تایوان در کابینه چین امروز در کنفرانس خبری خود توقف کوتاه تسای را محکوم کرده و از مقامات آمریکایی خواست تا با او ملاقات نداشته باشند.

این مقام چینی گفت: ما قاطعانه با این امر مخالفیم و اقدامات متقابل قاطعانه‌ای انجام خواهیم داد. ایالات متحده باید از ترتیب دادن سفرهای ترانزیتی تسای اینگ ون و حتی برگزاری ملاقات با مقامات آمریکایی خودداری کند و اقدامات مشخصی را برای انجام تعهد جدی خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان انجام دهد.

مقامات ارشد ایالات متحده در واشنگتن و پکن به همتایان چینی خود تأکید کرده‌اند که در سالیان گذشته سفرهای کوتاه به ایالات متحده در طول سفرهای بین‌المللی گسترده‌تر از سوی رئیس‌جمهوری تایوان امری عادی بوده است.

در چنین بازدیدهای غیررسمی در سال‌های اخیر، تسای اینگ ون با اعضای کنگره و تایوانی‌های مهاجر ملاقات کرده و مورد استقبال رئیس موسسه آمریکایی در تایوان، یک سازمان غیرانتفاعی دولت ایالات متحده که روابط غیررسمی با تایوان دارد، قرار گرفته است.

در همین حال تسای اینگ ون پیش از عزیمت به ایالات متحده گفت که «فشار خارجی» موجب نمی‌شود که تایپه از تعامل با جهان دست بکشد. او تاکید کرد: ما آرام و مطمئن هستیم، نه تسلیم می‌شویم و نه تحریک می‌کنیم. تایوان محکم در جاده آزادی و دموکراسی قدم خواهد گذاشت و با جهان تعامل خواهد داشت. گرچه این جاده ناهموار است؛ اما تایوان تنها نیست.

ایالات متحده می‌گوید چنین ترددهایی برای روسای جمهوری تایوان امری عادی است و چین نباید از سفر تسای برای انجام هرگونه اقدام «تهاجمی» علیه تایوان استفاده کند.

مقامات ارشد آمریکایی پیش از آغاز سفر تسای گفتند که ایالات متحده دلیلی برای «واکنش بیش از حد» چین به عبور برنامه‌ریزی شده از ایالات متحده در این هفته و ماه آینده توسط رئیس‌جمهوری تایوان نمی‌بیند.

یک مقام ارشد ایالات متحده گفت که تسای در عبورهای قبلی خود در طیف وسیعی از فعالیت‌ها، از جمله ملاقات با اعضای کنگره، مهاجران تایوانی و سایر گروه‌ها شرکت داشته است. این مقام آمریکایی گفت: بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که پکن از این عبور به عنوان بهانه یا تحریک برای انجام فعالیت‌های تهاجمی یا قهرآمیز علیه تایوان استفاده کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.